the flipflop life

2017-02-05
19:14:03

Maldiverna

Har spenderat nästan två veckor i vad de flesta ser som sitt top 3 drömresmål och jag kan väl inte annat än hålla med. 


Maldiverna har varit magiskt. 
Jag började min vistelse på den konstgjorda ön Hulhumale. Den är byggd bara för att få plats med alla människor som väljer att flytta in till stan från diverse avskärmad öar och för att få plats med flygplatsen. Ön kallas också runway Island hehe. 

Jag strosade runt på nästan öde gator och kollade in stranden. Man får inte bada med bikini här utan måste täckas om man är kvinna. Strikt muslimskt är det så det är bara att acceptera om man inte vill hamna hos polisen. (på riktigt så kommer polisen om man visar magen.) jag hade ingen lust att bada med kläderna på så gick vidare. Försökte förgäves få tag i lite US dollar men det var ingen bank som ville sälja, trots att alla vill ha betalt i det. Ingen vill ha den lokala valutan Rufiyaa..  Hittade tillslut efter många frågor en person som kunde skicka mig i riktning black market och där fick man köpa dyra dollar. 

Kvällen spenderade jag tillsammans med Ahmed, en Maldivian som jag träffat via couchsurfing. Vi käkade middag och det var trevligt. Minns inte om jag skrev om det här i förra inlägget men hur som helst det  var i princip min första dag i Maldiverna. 

Den 25e vaknade jag upp och käkade en ordentlig frukost. Tog mig sedan till flygplatsen för att flyga till kadhoo Island där liveaboard turen skulle starta. 

Det var en fantastiskt fin flygning och jag satt med näsan mot rutan hela vägen. 

Väl framme blev vi mottagna av nästan hela crewet och jag tillsammans med 10 andra förväntansfulla personer blev ledda till vårt hem för de nästa 10 dagarna. 

Vi checkade in och chillade på båten resten av dagen väntade på de två sista passagerarna som skulle komma med ett senare plan. 

Vi var totalt 13 gäster på båten. Ett ungerskt par, Tamas och Erika, 4 kompisar från England, Katy, Katy, Lucy och Mark, ett par från Nya Zeeland, Ian och Nikki, och så 5 solo travellers, jag själv, två britter, Bruce och John, en kille från Qatar, Jassim och sist Vegal från Kina. 

En ganska brokig skara kan man säga. 
Båten var bara halvfull så alla fick en var sin hytt och det fanns gott om plats för alla ombord. 

Dag två startade tidigt. Väckarklockan stod på 06.00 och första dyket var redan 06.45. 
En fin start dock. Vi upprepade följande schema varje dag. 
06.00 vakna
06.30 briefing och dyk 
08.00 frukost 
08.30 naptime 
10.30 briefing och dyk 
12.30 lunch 
13.00 naptime 
14.30 briefing och dyk
16.30 chillax time på övre deck 
19.00 middag
22.00 natta 

En av dagarna var det nattdyk också. Annars såg det ut sådär varje dag. 

Tyvärr blev jag sjuk några dagar och hade alltså naptime hela dagen och missade allt det fina men det kan inte råd för. 

Dykningen var bland det häftigaste jag gjort. Så. Många. Hajar. 
Seriöst flera 100 hajar som simmade omkring oss. Härligt!!  

Det var ordentligt strömt i kanalerna vi dök i.  Vi hade med oss krokar för att kunna häkta fast oss på botten för att inte flyga iväg. 

Ibland när man kollade "in i strömmen"  fladdrade kinderna som om man stod mitt i en storm. 
Lite läskigt men det skapar mycket action bland fiskarna.  
Vi såg så mycket fint! 
Flera typer av rockor, oräkneliga fiskar och så hajar. Mmmmmm! Saknar det redan! 

Alla undervattensbilder har Erika tagit  eftersom jag inte har någon egen kamera. 

Sista dagen på cruisen gjorde vi bara ett dyk så resten av dagen höll vi till på övre däck i jacuzzin och sippade cava. 
Inget dåligt avslut på resan inte! 

Tillbaka i Malé checkade jag in på ett ganska flådigt hotell. Jag fick ett stort rum med havsutsikt. Malé är inte den roligaste staden jag varit i så jag åkte ut till ett resort över dagen för att få lite strandhäng och riktig känsla för Maldiverna.  Det var fint men jag skulle inte velat bo sådär två veckor. 

Ett resort med en bufférestaurant på hela ön. Det enda man kan göra är att umgås med sin familj och sola och bada. Jag skulle bli less, hur fint det än va! 

Härligt får ni lite bilder från veckan. 

Lilla planet vi flög med.
Alltså man blir aldrig mätt på den här utsikten
Hytten jag bodde i på MV Orion
Hajar som hajar
Ett gäng eaglerays kikade förbi
Spot the odd one
Några av alla 100tals delfiner vi såg
Båten
Morgonpigg 06.00
Jaccuzihäng
Mark, Katy och Lucy
Utanför flygplatsen i Male
Mitt hotel, Marble
Inte så pjåkigt för 450 kr natten!
Det är så ljust utan glasögon!
Babyshark
Dom kom ganska nära. Tur att dom är så små!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: