the flipflop life

2019-12-15
09:01:42

Ingen ny ö denna vecka!
Den här helgen blev det ingen ny ö att lägga till i listan, utan Beach cleaning stod på schemat. En studiedag på helgen (vansinne jag vet) där vi ifrån en kurs som heter environment and development skulle spendera en förmiddag i Batu Ferringhi för att upplysa folk om nedskräpning genom att städa på stranden.
 
Bra initiav tycker jag men det blev ju såklart inte som jag tänkt mig. 
Vi tar det från början. 
På fredagen drog vi ihop ett gäng och lagade en riktigt mustig sallad, drack vin och gick ut och dansade i George Town. Det blev inte många timmars sömn så redan där visste jag att lördagens dagsverke skulle bli lite jobbigt. 
 
Kl 9 på lördagsmorgonen satte vi oss på en buss och for iväg. Väl på stranden insåg vi att 
  1. Vi fick inga handskar eller klyptänger 
  2. Stranden vi skulle städa var privat = städas minst en gång om dagen 
  3. USM fick antagligen bidrag för att vi skulle göra detta  just här.. 
Det visade sig senare att den här dagen var mer om image än att faktiskt städa någonting. Det var väldigt viktigt med foton och många som var där (lokala studenter till 99%) plockade inte en enda bit skräp. De tog bara foton hela tiden. 
 
Det var inte mycket stora sopor på stranden, inte som på de lokala stränderna där det inte finns några hotell, de stränderna som faktiskt hade behövt vår hjälp. Men, jag och Kaisa hittade över 100 cigarettfimpar vardera tyvärr så gömt i sanden finns nog ännu fler. Som vi vet är cigarettfimpar väldigt små så våra påsar blev därav inte så stora.  Detta var ju ett problem för vissa Så inför den sista fotograferingen, som jag vägrade vara med på, tog de andra människors skräp och posade med de påsarna så att det skulle se ut som att de plockat flera 100 kg. Sinnessjukt! Dessutom innehöll de lånade påsarna bara löv... 
 
Var så arg att jag kokade!! 
 
Det är så mycket här som bara görs för att det ska se bra ut, inget som faktiskt gör skillnad. Men det är ingen som vill förstå det när man pratar med dem. Otroligt. 
Gjorde ju inte saken bättre att jag inte hade ätit frukost och endast sovit 4 timmar. Stibinen var inte lång. 
 
På eftermiddagen låg jag vill poolen och grubblade på hur efterbliven det går an att bli. Lugnade mig lite när jag gått i mig både snacks frukost och lunch men fan vad det gör mig sur när de håller på sådär! 
 
På kvällen åt vi resterna från gårdagen och så blev det bums i säng. 
 
Söndagen spenderades vid poolen och så på kvällen gjorde vi ett besök på IKEA. Det var tyvärr också en besvikelse då jag mest åkte dit för maten. Men maten smakade skit och det var sjukt mycket folk. Så egentligen som det alltid är på IKEA men gånger 10.
 
 
Grönsaker! Och vin! 
 
Det var efterlängtat med lite fräsch ickefriterad mat. 
Obligatorisk nattfalafel. Den är så otroligt god!!! 
 
Polhäng och poolmat. Poké bowl i mitt hjärta 
 
 
IkeeeeeAa
Ja ni ser ju själva hur pigg den här maten ser ut. Men det fanns lingondricka iallafall. 
 
 
 
Har ingen bild från strändrensningen, av princip. 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: