the flipflop life

2019-12-19
10:25:58

Sista veckan i skolan + Melaka
Två test avklarades denna vecka. Och nu är det över. Förutom tentorna då!
Och om jag ska vara lite positiv om USM så kan jag berätta lite om en kurs som heter Aquaculture. 
 
Det är den enda kursen jag läst som är på masternivå och också den enda kursen som givit mig någon form av utmaning. Jag har ändå lärt mig lite och fått en större inblick i hur det går till på en fiskfarm och vilka svårigheter och potentiella lösningar som kan finnas. 
 
Det bästa med kursen har varit de två studiebesöken vi varit på.
 
Först var vi på en farm för en fisk som var helt ny för mig, Arowana. Det är i mitt tycke en rätt ful fisk men otroligt värdefull i asiatiska kretsar. 
Den bringar lycka och tur och är en av de finaste gåvorna någon kan motta. Jag hade ingen aning om det här och trodde långt in på studiebesöket att fisken skulle sluta på tallriken. 
 
Jag kunde för mitt liv inte förstå varför man la ner så mycket tid, pengar och energi på en fisk. Det utförs till och med plastikoperationer i vissa fall för att fisken ska se ut på ett visst sätt.
 
Ja, men otroligt spännande och givande, och den dyraste av fiskarna ägaren hade sålt gick för drygt 1,5miljoner kronor, så ni kan ju föreställa er vilken business det verkligen är. 
 
Det andra besöket gick till en Non-government organisation research facility som heter WorldFish. De försöker få fram en superfisk genom att para ihop de starkaste individerna i varje generation samt skapa foder som gör att de växer fortare för att kunna mätta människor i u-länder. 
All forskning är sponsrad och de gör inga vinster. All forskning går också ut på att de ska kunna förmedla foder som går att tillverka själv eller lätt få tag på utifrån lokala råvaror och fiskar som överlever på landsbygdens ganska primitiva farmer.
 
Mycket spännande och givande! Det ska de ha. Det hör kanske till saken att de två föreläsarna vi haft i detta ämne är utbildade i Australien respektive USA så de har lite annan nivå än de andra kurserna jag läst. Det ligger nog till grund för att de är så mycket mer genomtänkta och intressanta än de andra. 
 
Efter att ha avslutat veckan tidigt, redan onsdag för middag, började jag packa ihop mitt rum. 
Förberedde för att mamma och pappa ska komma på lördag och fira jul och nyår här samt avlasta mig från lite packning. 
Har bokat resan till Nya Zealand 15e januari till 4e mars, samt japan från 5e mars och ca 3 veckor framåt. 
Är så taggad på att komma iväg och trots att det är nästan en månad kvar tills jag åker så känns det som att Malaysiatiden är slut. 
Men! Det är 5 tentor som ska skrivas i januari innan det är över på riktigt så får nog ta med böckerna till poolen de närmsta veckorna. 
Vi hade en liten julfest med utbytesstudenterna här om dagen också så det känns verkligen som att det är över. 
 
En sista utflykt innan terminens slut blev till Melaka. En kolonialstad på Malaysias sydvästra kust. 
Jag tog nattbuss hit, och var framme i morse, lagom till frukost. 
 
Snubblade över ett ställe med Avocadotoast och rödbetsjuice som blivit en favorit och det kan man ju bara inte motstå. 
Tyvärr var det kanske inte det godaste jag ätit i mina dar, se bilden nedan... 
 
Annars har jag bara strosat omkring här. Tagit en massage, njutit av att det finns trottoarer överallt. (det är verkligen inte en självklarhet) 
Saknar en pool eller havet dock för det är kokande hett, 32 grader. Men, man kan inte få allt. 
Ska spendera en natt här och så blir det nattbuss tillbaka på fredag så man kan mäta upp mamsen och pappsen på flygplatsen! 
Traditionell nattbussutstyrsel, plus ögonmask då.. 
Det är helt sant, det är Avocado och toast. Men hade kanske förväntat mig något lite mer instagramvänligt. 
Promenadstråk i morgonsol
 
 
 
Mycket speciell staty måste jag säga
 
Julpynt och juleljus så långt ögat når 
 
 
Julenissar på julfest. Kaisa i mitten och Ida till höger. 
Avslutar med en bild på favoritfrukten, rambutan, ser kanske inte så god ut men de är ljuvliga. Så svår att få tag i nu förtiden så passar alltid på så fort jag ser den! 🤤 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: