the flipflop life

2019-11-11
04:48:13

Da Nang - centrala Vietnam
18 timmar norrut från n HCMC ligger Da Nang. En kuststad med väldigt blandad kultur. Många expats, lokala och turister i en härlig blandning.
 
Här klev jag av vid lunchtid, tog en moppetaxi till mitt hostel för 70000 dong (30 kr) och checkade in. Kollade inte så noga på vart jag hamnade men det skulle jag senare få ångra. 
 
Vandrade runt lite, åt min favoriträtt här nere, ångkokt krabba, och strosade ner på stranden. Badade lite, men bara precis vid strandkanten för det var röd flagg. Blev så extremt sandig så det var inte så njutbart som man hade kunnat önska sig😂
 
Duschade av mig på stranden, och gick sedan vidare längs med kusten. Hade hört att på kvällen så var det något evenemang vid en bro så jag slog mig ner på en restaurang i närheten av den. Det kom massor av folk och under bron flockades olika båtar fulla med turister.
 
Vid kl nio så började det. Bron var utformad som en drake och de stängde av trafiken helt och så började draken spruta eld! Det var coolt att se faktiskt. Men det var inte mycket mer än det så jag drog mig tillbaka hemåt för att får några timmars sömn. 
 
När jag kom tillbaka till mitt Hostel så insåg jag mitt misstag. Det var så snuskigt på toaletten och vid duchen och inne på rummet rökte folk genom fönstret och det var så trångt där inne. Och folk hade hängt upp linor med ren tvätt kors och tvärs. 
 
Jag insåg att det nog var så billigt att det till och med lönade sig för lokala att bo där för att dra ner på hyran. Så där och då bestämde jag mig för att checka ut tidigt nästa dag och åka till Ba Na hills tidigt tidigt.
 
Checkade ut vid 05.30 efter en trots allt ok natt. 
Tog en moppetaxi mot Ba Na Hills för ca 140000 dong (60 kr) och en timme senare var vi framme. 
Ba Na är som en amusement Park. Jag hade inte förstått till vilken grad men det var verkligen som att kliva in på Disney land, fast utan åkattraktioner. Musik överallt, formklippta buskar, sagolika slott och byggnader osv osv. Det kändes som att de byggt upp ett litet Europa för dem som inte har råd att åka över och se det på riktigt. Det var fint och så men tjockt med folk även på en måndag morgon så det förtar ju alltid lite av upplevelsen. Det var flera brudpar där för fotografering vid den ikoniska hand bron, det var lite gulligt att titta på. 
 
Efter några timmar var jag less så jag tog en taxi tillbaka. Det fanns inga bussar eller mopeder så fick betala en dyr resa hem, nästan 150 kr 😳! 
 
Tog mig till marble mountains och spenderade några timmar med att utforska grottorna där och se på utsikten över havet. Det var väldigt fint det med. Så det blev trots allt en produktiv dag. 
 
Checkade in på ett nytt hotel, ett eget rum till och med, med eget badrum. Riktigt lyxigt och det kostade hela 90 kr natten! 
 
På kvällen träffade jag en utbytesstudent från Tyskland och han visade mig några av de mer avskilda barerna där expats och locals hängde. Det var mycket trevligt! 
 
Tisdagen innebar återigen en resdag med tåg. Men innan det var dags för avresa mötte jag upp Norska Karoline som jag läser med här i Malaysia, för en lunch! Det var mycket trevligt och skönt att få prata modersmål lite grann då och då. Och dessutom prata med någon som har liknande värderingar som en själv och som går igenom samma kulturella crash som en själv. 
 
Vid 19 hoppade jag på tåget och ytterligare 18h skumpande väntade. 
 
Näst intill identiskt tåg sträckan Da Nang - Hanoi som Ho Chi Minh City - Da Nang 
 
Beställde en liten portion pho. 
Fick ett berg med nudlar.... 
Streets of Da Nang 
Linbanan upp till Ba Na hills. 
 
Så här såg det ut bara en halvtimme efter att jag kom upp. 
Glad att jag hann fånga lite av mystiken innan det blev allt för mycket folk. Notera brudparet nära tummen. 
Innan solen nådde över bergskammen var det bara grått och kallt. 
Eldsprutande bron med alla båtar under
 
My khe beach 🏖 
 
Trots röd flagg var det massvis med folk som badade. 
Mina älsklingar 
Bra med belysning runt om i stan. Massa fina lanternor överallt. 
Tåget mot Hanoi! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentar:
#1: Anita

Läckert :D

2019-11-11 @ 08:33:39
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: