the flipflop life

2019-12-19
09:04:00

Koh Lipe
V. 49 säger kalendern, första veckan i december.
Hade ganska lite att göra i skolan (som vanligt hehe...) så kunde bege mig iväg på helgens äventyr redan onsdag eftermiddag. 
 
Tog en grab in till Georgetown och hoppade på färjan till Langkawi. 
Båtturen gick relativt smidigt och vid 17 tiden var jag framme. 
Checkade in på mitt Hostel och begav mig sedan ut för jakt på mat. 
Ingen är väl förvånad om jag säger att det blev krabba igen. Det är den perfekta måltiden att äta själv. Det tar tid, det är pillrigt och är så otroligt gott. 
Åt 3 stora den här gången, nästan ett kilo. Vissa skulle kanske kalla det för frosseri men jag skulle mest säga att jag passar på. Det är lixom inte mer än drygt en månad kvar av min tid i Malaysia och i resten av världen finns det antingen i a flower crabs eller så är de alldeles för dyra. 
 
Efter min långa måltid gick jag en sväng på nattmarknaden, åt lite frukt, drack en kokosnöt och åt en friterad potatisspiral. En kokosnöt kostar 5 ringgit, typ 11 kronor och är lixom den bästa desserten. Först får kan vattnet som är en gudagåva i sig själv, å så får man njuta av kokosköttet när man är klar, som är så mjukt och lent och gott. Inte alls som det hårda torra vi kallar kokos hemma.
 
Tillbaka på hostellet hamnade jag å prata med en tjej från Scotland i ett par timmar. Det var så trevligt och vi hade så mycket gemensamt. Hon hade bott i Thailand i några år nu och var på semester i Malaysia. Det var roligt att dela våra upplevelser som självständiga snart 30åriga kvinnor i ett land (ok två länder) där det anses fult och respektlöst att inte vara med sin familj. I länder där män alltid är högre värderade än kvinnor och där det är gruppen före allt mentalitet.
 
Det är nog det jag älskar mest med att resa själv, när man får träffa på och dela några timmar med människor som är rätt lik en själv men har 1000 erfarenheter och situationer att dela med sig av. Tror inte jag kan ledsna på det. 
 
Men, det här inlägget skulle ju handla om Koh Lipe! 
Morgonen efter tog jag färjan till Thailand. 1,5 timmar och så är det som att komma till en annan planet. Öppnare, gladare, friare, godare mat, finare stränder och billigare drinkar. 
 
Koh lipe är en liten liten ö i södra Thailand. Det tar knappt 15 minuter att gå tvärs över och det finns inte mycket mer att göra där än att ta det lugnt. 
Stränderna är kritvita och vattnet kristallklart. 
 
Jag kom dit vid elva, och vid 16tiden kom Kaisa. 
Vi bodde på ett hostel som heter bloom cafe och det var så bra! Äntligen någon som faktiskt har bott på Hostel som har inrett och fixat. Fina stora bunks, som inte knakar bara av att man andas, inte ens när man klättrar upp i den övre. Krokar och speglar  så det räcker till alla och gardiner för att få lite privacy. Uttag i alla bunks, dessutom Internationella och med usb så man slipper adapter. Lagom kallt och riktiga täcken, inte bara lakan och en äcklig filt som aldrig tvättas. 
Ja jag antar att det är de där små detaljerna, som blir en så stor grej när man bor så ofta på hostel. Och med tanke på att det kostade under 100 kr per natt så får man verkligen vara nöjd! 
 
Helgen på koh lipe spenderades på stranden och i havet. Vi snorklade och solade och badade. Drack fruktjuicer, åt tropiska frukter och masserades i frukter. 
Åt andra goda saker också och bara njöt av det goda livet. 
 
Är glad att jag lyckades övertala mamma och pappa att vi åker dit och firar nyår så att jag får komma tillbaka snart igen. (nej det var inte så svårt) 
 
 
Färjan till Langkawi. 
 
Utsikten från restaurangen med de goda krabborna 
 
Koh Lipe, Pattaya beach
 
Sunrise beach 
Sunset beach
Sunset beach 
Sunrise beach 
 
Privat snorkeltur med frukt i överflöd! 
♥ ♥ ♥ 
 
Thaimat i mitt hjärta. Så mycket godare än Malaysisk mat! 
 
När jag kom tillbaka till Penang på söndagskvällen tog jag och Ida en snabb tur till julmarknaden. Det var ju ändå andra advent. 
Det var fint och lite julstämning infann sig trots allt. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: