the flipflop life

2017-01-24
16:51:52

Hej från Hulhumale

Efter en lååååhång natt på flygplatsen kom jag äntligen fram till Maldiverna. Landade vid 7 tiden och kom in till Hulhumale vid 9. Tyvärr fick jag inte mitt rum förrän vid 12 så jag sov i lobbyn. Jag är säker på att jag såg mycket vacker ut. Jag var så trött att jag kunde somnat stående så ställningen jag somnade i satte sina spår i nacken. Antagligen snarkade jag också.

När jag väl checkat in sov jag ett par timmar och sen åt jag middag med en kille från couchsurfing. Det var riktigt trevligt. Hulhumale är en artificiell ö och är inte särskilt trevlig. Den är okej men inte något paradis direkt. Plus att man inte får visa sig i bikini här. Full mundering är det som gäller om man ska vistas på stranden. Om man är kvinna alltså. Män gör som de vill.

Som tur är, är det inte alls lika strikt islamistiskt på de andra öarna och man får bada utan arga blickar.

Nu ska jag snart sova och imorgon börjar äventyret. Kommer antagligen inte ha något internet de närmaste 10 dagarna så det blir en ordentlig uppdatering när jag kommer tillbaka.

Soluppgången var ganska iögonfallande i morse när vi flög in över Maldiverna

2017-01-23
22:15:49

Dykning och Valsafari

Har lämnat Mirissa och sitter på flygplatsen och väntar på att få boarda. Det är bara 3 timmar tills flyget går, 05.30. Jag har varit på flygplatsen sedan 22...... Det är en stor ombyggnation som pågår så man måste vara här minst 5 timmar innan flyget för att va säker att hinna med säkerhetskontrollen och allt. Jag hade inte behövt åka hit förrän vid midnatt men några andra fellow travellers skulle hit vid tio så istället för att betala för en taxi själv tänkte jag att jag lika gärna kan spendera två timmar på flygplatsen som två timmar på nån restaurang. Nu är klockan närmare halv tre på natten och det är fullt ös på flygplatsen. Man skulle kunna tro att den är halv tre på eftermiddagen. Men flygplatsen är stängd dagtid så alla flyg lyfter mellan 18-06 under en period nu.

Nåväl inte så kul att läsa om det där tänker jag så bättre att skriva om något spännande jag gjorde i Mirissa. Som rubriken antyder så har jag varit ute till sjöss.

Dykningen behöver vi inte lägga så mycket vikt vid för den sög men Valsafarin. Oh my! Det var så häftigt!! Blev hämtad svintidigt av en tuktuk som tog mig till hamnen. Där var det fullt ös och flera 100 personer som skulle ut på tur.

Vi blev utpotionerade på olika båtar och jag åkte med ett bolag som hette Raja and the whales. Det var den enda av alla 45 båtar som följer internationella regler och restriktioner om hur man beter sig bland vilda djur. Att inte jaga dem eller köra för nära eller mata dem. Så jag betalade lite mer (3 gånger så mycket för att vara exakt, men det kostade ändå bara 360 kr.) för att iallafall göra det jag kan för att stötta det som är minst skadligt för valarna. Kanske tar de andra 44 båtarna efter tillslut.

Vi körde någon timme innan det blev action. Ca 200 delfiner hoppade runt båten. Som galna var dem. Snurrade runt och lekte i vågorna och var allmänt härliga att titta på. Det blev många foton och videos på dem.

En stund senare kom nästa grej. Kaptenen hade sett fontänsprutet från en blåval. Vi körde närmare  och slog sen av motorerna och efter bara några minuter kom valen alldeles nära båten. Den var så sjukt stor. Inga bilder kan få en att förstå. Den gick upp och ner några gånger och visade stjärtfenan flera tillfällen.

Det var riktigt häftigt att se. Jag hade önskat att man fick hoppa i och snorkla men det gick inte.

Jag blev lite sjösjuk av allt gungande så slumrade hela vägen tillbaka till Mirissa. Jag var ändå sjukt nöjd med min förmiddag till havs.

På eftermiddagen åkte jag och 4 andra från hostelet till Negombo, nära flygplatsen, och checkade in på ett fancy hotel med pool och grejer. Vi skulle alla vidare idag med olika flyg och har bara chillat hela dagen.
Det regnade för första gången sen jag kom hit och efter det fick vi en spektakulär solnedgång.

Nu ska jag äta nattmacka. Eller nattnuggets ska jag väl säga. Lite Burger King innan jag ska försöka sova lite.

Tänk att den där stjärtfenan är tre meter. TRE METER. Sjukt stora djur.
Svårt att fånga dessa snabba djur på bild. Har videos som är lite bättre. Men här är ett smakprov iallafall.
Balkongeutsikten
En liten skur kan man säga.
Solnedgångsdopp i en av polerna på hotellet
En helt oredigerad bild från kvällens magi.

2017-01-19
08:25:48

Mirissa beach

På den här stranden har jag spenderat de senaste dagarna. Lagom stora vågor, god mat och billiga kokosnötter.

Lever typ på frukt och krabbor. Bra diet måste jag säga!
Klagar inte på den inte.

Mitt hostel, JJ guesthouse är sjukt nice. Väldigt rent, hyfsat billigt (100 kr natten), bra gäng som bor där och varmvatten! Nöjd är jag och kommer nog jo här tills tisdag då jag tar min väska och åker vidare till Maldiverna.
Dagarna går snabbt  men Jag ställer klockan på 8 och tänker att nu ska jag gå upp och fånga dagen. Men banne mig, tror ni inte att jag är sist ut iallafall. Trots att klockan bara står på 8.10?? Surferdudes...  Morningwaves och vad de nu pratar om.

Nåväl. Jag var uppe i tid enligt mig iallafall. Trots att världen är uppochner här. För att vara ärlig är dagarna väldigt lata och det gör mig inte så mycket att jag är sist upp.

När jag  inte ligger på stranden och läser kemi eller lyssnar på Harry Potter åker jag moppe runt och kikar på olika saker eller joggar en tur. Har försökt mig på lite yoga också men det är svårt att hitta en bra plats att göra det på där inte alla glor hehe. Stranden var inte ett bra alternativ.

I helgen tänkte jag åka på safari, både på havet och i djungeln. Tror jag åker imorgon till djungeln, två timmars bilfärd härifrån, och på lördag kanske whale watching!
På söndag ska jag prova på dykningen i området här, mest för att förbereda mig för mina dyk i Maldiverna nästa vecka!

Mirissa beach
Bästa middagen
Och bästa frukosten. Hela den tallriken för 20 kronor!
Men kan vi inte bara ta en sekund och beundra ordningen jag har i min väska hittills. Jag är lite stolt.
Vårt rum. Bland de bästa vandrarhemmet jag bott på.
Tågrälsen som går längs hela södra kusten
Unawatuna Beach. Ett av stoppen jag gjorde på moppeturen häromdagen
Att den här "vägen" är utmärkt på Google maps är helt otroligt.
Vara Snygg är viktigt
Bilden vägrar vändas så ni får njuta av den här sneda utsikten ändå. Va härligt det är med friheten att köra vart man vill!
Fyren i Galle
Svett och nöjd efter en kort joggingrunda

2017-01-13
14:25:35

Elefantbyxor is no more

Igår och idag har jag kört moppe kors och tvärs i södra Sri Lanka totalt 30 mil tror jag det blev ungefär. 10 igår och 20 idag.

Jag har sett så mycket fin natur och jag ba älskar att åka utan  att ha nåt mål. Små kringliga vägar som är helt ofattbart att de finns med på Google maps och aldrig tar slut. Eller jo vägen kan ta slut väldigt plötsligt och då får man vända och hitta en ny.

Igår fick jag till en riktig bondbränna så på kvällen införskaffade jag mig ett par långbyxor att ha på idag.
Jag tänkte i vanlig ordning köpa mig ett par Elefantbyxor att mojsa runt i men icke. Elefantbyxor är tydligen helt ute. Tur att jag lämnade mina gamla hemma. Nu är det istället AliBaba byxor som trendar. Och jag vill ju inte va sämre så det blev ett par blå väldigt luftiga och sköna byxor till mig. Bilderna vill inte ladda upp så ni får egentligen bara föreställa er hur jag haft det.

Bor hos en familj och blir ordenligt ompysslad.

2017-01-11
06:55:17

Hej från Sri Lanka

Igår kväll landade jag i Colombo, Sri Lankas huvudstad, efter många timmar på resande fot. Allt gick smidigt och doha flygplatsen är fantastisk. Där kan man spendera många timmar utan att sakna allt för mycket. Det finns affärer, restauranger, spa,  sovsalar osv. 4 timmar gick på ett kick.

Jag hade tänkt att jag inte skulle sova på sista benet att resan (doha-colombo) för att kunna sova ordentligt på natten när jag kom fram. Det gick sådär. Var en klubbad säl i 4,5 timmar av 5. Missade både starten, maten och alla bra filmer jag tänkte se. Hade också tänkt att jag skulle ladda min telefon då, men det fanns inget uttag. Så när jag kom fram hade jag 3% batteri, dvs, inget  internet, dvs, ingen adress till hostelet jag bokat.
Jag hade inte så mycket att gå på förutom att det låg nära vattnet (som en stor det av staden gör) att  det låg vid en galleria och att det hette Lanka backpackers.

Jag tog första bästa buss in till centrum, och därefter frågade jag mig fram tills jag hittade  en tuktuk med chaufför som pratade engelska. Tro det eller ej, men vi lyckades hitta fram på första försöket. Han kunde tydligen tolka mitt urusla uttal på vad jag trodde vägen hette och jag trodde knappt det var sant när det helt plötsligt bara låg där.

Jag checkade in och åt sen vad min diet för de nästa 8 veckorna kommer bestå av,  kyckling och ris, med med roomie.

Trots sälincidenten lyckades jag sova hyfsat och nu sitter jag på stationen och väntar på ett tåg som ska ta mig till Hikkaduwa. Det är än så länge drygt en timme försenat så vi får se när  jag kommer fram.

När man glömmer sin bästa nackkudde hemma får man lösa det på bästa sätt.