the flipflop life

2015-04-25
12:58:59

Topptur till trollsteinen och sen 19 breddgrader söderut
Lämnar precis Oslo bakom mig med kursen mot Arboga. Deppar lite för att jag lämnat vackra svalbard och kommer ner till det här bruna,  regniga,  småblåsiga landskapet.. Hoppas det blir lite ordentlig försommar snart! Längtar tills man kan sitta ute och inte behöver ha så mycket kläder på sig.
 
Sista dagarna på svalbard var helt och hållet fantastiska! På onsdagen hade jag stämt träff med en brasilianska som flyttat till svalbard för att studera och vi gick ut tillsammans, vi käkade och pratade om allt och inget,  hon visade mig runt inne på universitetet och introducerade mig till en kille som hette Ola. Ola, jag och Mirela kollade sen på midnattssolen och jag droppade förslaget att vi skulle gå till isgrottan i Larsbreen på fredagsmorgonen innan jag skulle flyga söderut. Han sa ja direkt och så var det bestämt. 
 
På torsdagen åkte jag med en båt som hette Ms långøysund på en dags Cruise (världens nordligaste) in i billefjorden mot pyramiden(en gammalt rysk bosättning som är nästan helt öde och bara lämnad helt abrupt så att kaffekoppar och kläder och allt ligger precis som det lämnades)  och sedan förbi något som heter svenskehuset. Det var lite molnigt och blåsigt först men ändå en jättefin tur. Det klarnade upp lite och utsikten var fabulous! Tyvärr såg vi inga spektakulära djur.. Hade velat se en val eller valross men tydligen så är det lite senare i säsongen som man har större chans att se det så får lov att åka tillbaka. Träffade två trevliga svenskar som var uppe för att åka skidmaraton på lördag och vi hängde hela turen.  Crew et var 100% filippinska, både kapten, besättning och kock (som lagade fantastisk mat.) Det var en tysk guide som var jättebra, sån entusiasm och energi trots att han är där varje dag och berättar samma sak och får samma frågor ish. 
 
När vi kom i land så skyndade jag snabbt hem för hade stämt träff med en kille som heter Aleksander som skulle ta mig med på en liten skotertur.  
Vi åkte till en utsiktsplats som jag tror hette linken och kollade på solnedgången, det var så breath taking vackert att jag trodde jag skulle svimma. Han berättade också historier om hytterna som låg runt omkring och att allt på svalbard som är från tiden före 1945 räknas som kulturminnen och får inte röras. Det ligger alltså färgburkar, järnsängar, en gammal bil ish osv lite överallt som inte får röras. Också några av hytterna har skotthål som inte får röras och sådär.  Det var jättekul att han ville ta med mig på en liten tur. Han kom ursprungligen från Bardufoss men har bott på svalbard i 5 år. 
 
När vi kom ned igen så åkte jag till Olas lägenhet och vi riggade för topp tur. Hade nämligen kollat in vädret och det skulle blåsa upp under fredagsmorgonen men under natten skulle det vara stilla. Så eftersom solen skiner hela dygnet så började vi vandra kl 23.15.
 
Ola hade fixat med snöskor, rifla och hjälmar. Dessutom varm choklad och karta. Vilken kille! 
Han hade heller aldrig gått  upp till larsbreen men hade kollat var vi skulle gå, jag litade fullt på honom eftersom det verkar som jag lider av kartolexi...  
 
 
 Det var strålande väder, solen höll på att gå ner men eftersom den aldrig går under horisonten så spelade ju det ingen roll. Ingen vind, blå himmel och ett ljus jag aldrig sett makan till. Så vackert. Vet inte  hur många foton jag har på berg och vyer. Enastående! 
Vi gick uppför ca en och en halv timme tills vi nådde isgrottan. Det var som ett litet kaninhål rätt med i backen. Alla mina instinkter sa typ nej inte gå ner i snö hål de kan rasa in!!!  Men vi hade fått klartecken av andra besökare att det var  säkert. Vi tog på oss isskorna och hjälmar och gled ner. In i glaciären i ett hål som var ca 1 meter i diameter.  Det var ungefär 15 meter mer och vi kom till små gångar som naturligt smält. Det var så stört häftigt. Det är helt ärligt det coolaste jag gjort. Vi va nere i grottan typ en halvtimme och jag var som i en sagovärld. Alice i underlandet typ. På vissa ställen var isen så klar att man kunde se som genom fönster på de olika lagren från århundraden tillbaka. Det var ganska varmt där inne. Typ 2-3 minusgrader jämfört med - 10 utanför. Trångt på vissa ställen och fantastiska istappar här och där. Det kändes helt sjukt att gå omkring där nere utan guide och mitt i natten. Kändes lite Hard core haha. Så sjukt häftig känsla. Svårt att beskriva hur det kändes och såg ut men det var toppklass. 
 
Sen gick vi upp ur grottan och beskådade en så vacker soluppgång. Vi fortsatte sedan uppåt ytterligare två timmar och kom till en topp som kallas för trollsteinen. På vägen såg vi en Arctic fox som kilade förbi och utsikten var så otroligt fin. 
 
Vi hade sån tur. Det blåste ingenting, det var helt klart så vi såg flera mil utöver fjällen och fjordarna. Snön var tillräckligt hård så att vi inte sjönk ned i den allt för mycket solen sken oss i ryggen och det var bara så bra som det kan bli. Definitionen på fantastiskt. Fick nästan fjärilar i magen och lite kär känsla när vi var där på toppen. Vi nådde trollsteinen nästan prick kl  03.00, så på 850 möh åt vi kex och drack varm choklad. Jag har aldrig varit med om något så exotiskt och vackert och fint. Den nattens vandting är det bästa jag gjort. 
 
Vi tog oss sen sakta ned till byn igen och strax innan 6 var vi hemma igen. Jag är så himla glad att Mirela introducerade mig till Ola och att han ville gå med mig för jag hade inte gjort det själv. Ska lägga upp lite bilder senare. Verkligen bästa.  
 
Var helt uppspelt när  jag kom hem, trots att jag varit igång i 23 timmar. Kollade på en film, sov ca en timme och hoppade sedan på flyget till Oslo. 
 
Tack svalbard för en av de bästa veckorna i mitt liv! 

Kommentar:
#1: Heidi Roland

Fantastisk bra beskrevet Marielle. Jeg kjenner igjen den følelsen der. Isgrotter på Svalbard er fantastiske. Blir glad av å høre at du har hatt en så vellykket tur.

Svar: Åh ja världens bästa tur! 😃
Marielle

2015-04-27 @ 22:29:17
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: