the flipflop life

2014-11-18
17:16:40

Tankar i (om) Bergen del 2
Det regnade inte. Inte en endaste liten droppe på hela helgen. Känner mig lyckligt lottad efter allt jag har hört om denna regnets by. 
Bergen var så fint! Vackert,  halvt omringad av sju fjäll, det högsta kallat Ulriken på ståtliga 643 m.o.h  om jag inte minns fel, och så, stadens ansikte mot  havet . 
Bergen är och har alltid varit ett handelscentrum i alla aspekter. Detta märks tydligt fortfarande.  Blev erbjuden att handla allt från lusekoftor, cognac från någons ryggsäck och nyfångad fisk bara genom att strosa på gatorna. 

Själva stadskärnan kändes pittoresk och lite småstadsaktig. Korta avstånd, vackra gamla hus, många designbutiker, restauranger och barer. Och så hamnen då,  som öppnar sig ut mot fjordarna och Nordsjön,  och alla oljeplattformer. 

Bergensare är kända för att vara ganska högljudda och ta mycket plats. Inte så uppskattat av ikke-Bergensare. Det är inte min egen erfarenhet utan tydligen den generella uppfattningen folk har, speciellt om de är uppvuxna i Östfold (Oslo med omnejd). Det verkar också som att Bergensare hyser lite förakt mot Oslobor vilket är helt logiskt med tanke på ovanstående information. 
I min mening så  verkar de alla vara ganska lika, förutom att de som bor i Bergen talar en dialekt som minst sagt är svår att förstå... Små barn som talar Bergensk är typ det gulligaste man kan höra medan vuxna män som talar Bergensk mer låter som att de har talfel.  





Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: