the flipflop life

2013-11-05
23:34:30

Viktigt att vidga sina vyer
Alltså har de senaste dagarna varit sjukt pepp på att åka iväg! Inte mindre än 9 veckor och 4 dagar tills jag åker. Exakt två månader idag faktiskt.
Jag vill träffa människor, dricka kokosnötsvatten, äta ris och chilla i något sunkit doormroom. Älska stämningen och leva i nuet. 
Jag har läst många resebloggar nu och de inspirerar mig till tusen! Från alla världens hörn. Folk upplever så jäkla coola grejer. Jag går bananas här i soffan alltså! Snart dag att på riktigt börja planera så att jag kan utnyttja min tid på bästa sätt där nere. 94 dagar har jag till mitt förfogande. Ynka pynka. Men ja. Får göra det bästa av situationen och se till att kunna åka igen så snart som möjligt!
 
Men redan nu har jag lite ångest för att jag har för kort tid på mig. Jag vet ju EXAKT hur det blir när jag är borta. Jag fäster mig vid ställen, människor och kulturer direkt och vill aldrig åka vidare. Det är så galet många ställen jag vill besöka men jag vet att jag måste banta ner min plan. Och över huvud taget hålla mig till en plan. Inte sväva ut och drömma för mycket för det finns INTE tid. Det vet jag. Det är stört omöjligt att hinna med allt jag vill, speciellt om man ska fästa sig och stanna på varje ställe liiiite för länge hela tiden. Men det är ju det jag vill. Jag vill ju stanna tills jag tröttnar. Vet att det bästa är  att lämna när det är som bäst (sägs det, aldrig förstått mig på det) för att ha minnena kvar från dessa stunder och inte smutsa ner dem med tankar om när man börjar tröttna, men yadi yadi yadi, tänk om man aldrig tröttnar då, och det är stället man vill spendera resten av sitt liv på?! 
 
Ja jag får nöja mig med tanken att jag alltid kan åka tillbaka. Eller inte åka hem om denna önskan nu skulle drabba mig igen. Det finns lösningar. Var sak har sin tid osv. 




Läste en blogg om en tjej som rest mycket i Afrika och hon skrev endel om hur skevt vi västerlänningar ser på just länder i Afrika. Fattigdom, Våld och Misär är väl vad många kanske associerar till när de hör om länder som tillhör Afrika. Men med egna erfarenheter från andra länder så vet jag hur upphaussat (är mycket osäker på den här stavningen, men litar på google i alla lägen och det var det mest troliga alternativet...) allt är från tidningar och nyheter. Det är BARA det dåliga som tas fram och verklighetsuppfattningen blir skev och missvisande. För nej de ljuger inte men de visar också bara en sida av situationen många gånger.  För mig är Guatemala det tydligaste exemplet. Som jag skrev tidgare så googlade jag massa om säkerthet osv i landet innan jag reste dit. Stog massa om våldtäkter, rån, mord och kriminella gäng som härjade. Och ja, det excisterar, men vilket fantastiskt land, och vilka människor! Är så glad att jag reste dit trots att jag var väldigt på min vakt i början.
Det samma pratar den här tjejen om med länder i Afrika. Hon säger själv att "I went to Africa and fell in love" och ni kan läsa i hennes blogg genom att klicka på länken.

Hur som helst, så hade hon länkat den här videon och jag tycker den är helt klockren på vad vinklad information kan få oss att tro om världen. Check it out!
Det är viktigt att vi tar all information vi får och är källkritiska. Höhöhö, tänker på Europaskolan där det var lärarnas favvoord, källkritik, något har jag ju fått med mig iallafall!


 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: