the flipflop life

2015-06-03
04:29:32

att bo på camp och jobba med barn
Har nu varit på camp i lite mer än en vecka och det går bättre och bättre för varje dag. Varje dag är lite roligare och lite lättare att hänga med i. 

Alla är otroligt framåt och duktiga på drama så det är ibland lite jobbigt att va svensk. Lite rädd för rampljuset och vill inte ta för mycket plats osv. Men det är bara att hoppa in med huvudet före.  Så fort någon ropar efter en volonteer så är allas hand uppe i luften innan man hinner blinka. Dessutom så vill de flesta synas och höras mest så om man vill få en syl i vädret så ja,  måste man ta i. Men det är kul och nyttigt och jag lär mig nya saker varje dag. 

Vissa saker irriterar mig. Som tillexempel denna rädsla att bli stämd. Vad man än gör kan man bli stämd. Vi får inte vara med i omklädningsrummet när barnen klär om, vi får inte krama barnen utan "Jesus in-between" barnen får inte sitta i knä och ja, gud vet allt. Allt för vår egen och barnens säkerhet. Tillexempel så måste man alltid vara minst tre st när ett barn är inblandat. Antingen två vuxna 1 barn, eller en vuxen två barn, eller tre barn om de är över 10 gamla.

 Så, det betyder alltså att om ett barn behöver kissa på natten så måste barnet först väcka en ledare, sen måste den ledaren väcka den andra ledaren och säga att hen tar ett barn till toaletten, men eftersom man inte får gå bara två stycken så måste ett till barn dras upp ur sängen i och med att de sovande barnen inte får lämnas ensamma utan ledare.  Ja ni fattar. Och så är det väldigt viktigt med åldersuppdelning och könsuppdelning. Vi har haft många diskussioner där jag står ensam men stark om åsikten att vi är människor allihopa och inte behöver särbehandlas på något sätt. Eller ensam ska jag inte säga men ensam om att nämna det och ensam om att ifrågasätta. Jag tycker det är helt naturligt att blanda grupper med killar och tjejer samt lite åldersskillnad kan va  kul vid vissa aktiviteter, men så fungerar inte det amerikanska systemet, "på grund av säkerhet för barnen" säger de.  Jag håller inte med. De är verkligen gammalmodiga och trångsynta på den punkten.  Så komplicerat allt blir med dessa regler. Man blir helt matt. Jag vet att det är till för att alla ska vara säkra men herre gud. Ibland undrar man ju långt det ska behöva gå.  

När barnen kommer nästa vecka så kommer det bli en stor omställning. Jobb nästan dygnet runt. Dagen startar med morgondopp kl 07, sen frukost 08, och så är dagen igång med aktiviteter med allt från rock-climbing till kanot till bågskytte och arts and crafts osv.  Ända fram till kl 22.30 när barnen ska sova. Två timmar rast per ledare och dag. Och så ledigt lördag.  

Det kommer bli både utmanande och spännande. 

Det är mycket nytt och ett stort ansvar men också massor med roliga lekar och mycket kreativitet. Känner verkligen hur jag kommer växa av det här.  


Och hur mycket jag än tycker att det är jobbigt och konstigt med alla regler så får man vakta sin tunga. Två stycken har redan blivit avskedade på grunder som jag inte vet men ja. Lite uppkäftighet och starka åsikter är det som ryktet säger.  Så attee, man får passa sig. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: