the flipflop life

2019-10-16
13:14:39

Första veckorna i Malaysia i bilder
 
De båda bilderna ovan är tagna med drygt en veckas mellanrum. Under några dagar var smoggen och "the haze" riktigt illa. Alla rekommenderades att stanna inne och skolan stängde ner. Spotify släppte en spellista som hette hazed and confused och det var några riktigt talande titlar på den listan
Det här är utsidan på huset där jag bor. 
Mitt rum 
På campusområdet finns en liten slinga man kan gå men jag gör det aldrig för det är så svettigt. 
På väg till skolan ser det ut såhär 
Och vissa dagar såhär när smoggen ligger tätt. 
Och här bor de flesta av mina vänner haha 😂 jag hänger mycket i deras pool för att vara ärlig 😂 Sunny Ville Condominium 
 
All färsk fisk jag kan få tag på trycker jag i mig 😋 
Korta snabba intensiva solnedgångar häromkring. Blinkar man så är de borta. 
Little India i George Town, riktigt god mat längs den här gatan.
Chulia Street är den mest livade gatan i GT, här finns barer och klubbar som håller öppet varje dag i veckan och alltid stryker det omkring partysugna utbytesstudenter och turister här. 
Första helgen i Malaysia spenderades i det här lilla rummet på baba guesthouse i Batu Ferringhi. Det är den enda stranden där man kan bada i havet på Penang. Dock är det inte så trevligt då det är mycket sopor och annat avfall som slängs rakt ut i havet både från ön och från passerande fartyg.... 
Men det fanns krabbor så jag var glad ändå! 😃 
Monkey beach var lite bättre men ändå tveksam vattenkvalitet. 
Störtskurar kommer då och då och då gäller det att hitta skydd snabbt om man inte vill se dränkt ut. 
Så kommer solen tillbaka igen och allt är frid och fröjd. 
Vid batu Ferringhi låg jag mest såhär dagarna i ända.
Skolan är sliten som jag skrev förut. Insåg nu att jag tagit väldigt lite bilder på den så får ta och ändra på det. 
En liten informationsskylt om hur man klär sig på campus. 
Den andra poolen som jag spenderar en hel del tid vid, vid E Park Condominium 
 
Bredvid mitt dorm ligger den här fina moskén. Ibland är vi inte överens om när det är dags att vakna (första utropet kl 06 typ) men oftast hör jag den inte längre. 
Min favoritfrukt här nere, rambutan! 😍 
Mangosteen scorar också högt på listan över godaste frukterna i Asien. 
Mango, coconut och banan tillhör den dagliga dieten. 
Roti tosai på nasi Kandar Kayu är en specialitet som måste testas. Inte det godaste jag ätit men ändå ok. Salt sött och sprött bröd typ. 
jag lovar att man blir mätt! 
Frukosten består varje dag utan roti cheese med dahl. 
Och på kvällen blir det ofta seafood i någon form
Eller indiskt. Korma med vitlöksnaan är en återkommande middag. 
Även indisk tohsai, en typ av salt rispannkaka slinker ner rätt ofta. 
 
Jag äter ute minst 3 gånger om dagen. En billig måltid kostar runt 10 kr och en dyr fisk kan kosta upp till 200 kr. 
 
Jag tvättar inte mina egna kläder, det kostar 6 kr per kilo att få det tvättat, torkat, struket och vikt. 
 
Jag behöver inte städa och jag behöver inte handla. 
 
All fritid på vardagen går åt till att upptäcka Penang och på helgen bär det alltid av på ett eller annat äventyr. 
 
 
 Så trots att mina nära får stå ut med en del klag så har jag det väldigt bra. Allt utanför uni är 100% njutbart, och kanske lär jag mig att uppskatta the malay way i skolan också så småningom. 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: