the flipflop life

2019-12-19
09:54:47

Tankar om uni och Kuala Lumpur
Ny vecka nytt äventyr. Den här utbytesterminen börjar lida mot sitt slut och lediga dagar är räknade.
Hade min sista redovisning i måndags, firade med ännu en ensambio, knives out, så bra pusseldeckarfilm! Lite som ett live cluedo! 
 
Alla projekt, inlämningar och duggor ska vara klara nästa vecka. Det är aldrig särskilt svåra grejer men otroligt tidskrävande. Allt i Malaysia handlar om yta och framställning. ALLTID kvantitet före kvalitet och så länge det uppfattas som att det är bra så är det nog. Det gäller allt från husbyggen och mat till skoluppgifter och tidtabeller. Om det ser bra ut, så vinkar alla och ler och låtsas som att allt är ok. 
 
Visste ni att man kan köpa sina betyg här? Alltså inte officiellt såklart men alla lärarna har ett pris. Så skiter det sig i januari finns det ju alltid en utväg. Inte för att jag tror det för nivån hittils har inte varit så svårt men ändå, skönt att veta att det är lätt fixat om inte annat. 
 
Det är också som en oskriven regel att skolan och lärarna bedöms utifrån betygen på eleverna, varpå de ofta "försäger sig" dagen innan ett test om vad som skulle kunna komma (har med 100% träffsäkerhet skedd i viss grad varje gång). Dessutom, under själva duggorna så får folk gå ut och in som de vill, ingen kontroll med mobiler och så vidare, så det är ett jäkla spring från ca 15 minuter in när alla läst frågorna och akut måste gå och kissa lite aka googla på svaren. 
Läraren gör sig också ärenden ut ett par gånger för att säkerställa att de som trots googling inte förstår kan fråga bordsgrannen. 
 
Ja som ni hör, så blir ju kvalitén åsidosatt å det grövsta. 
 
Men betyg är allt. Det är en skam för familjen om du inte får A. Under terminen har flera sjölvmordsförsök begåtts och 2 självmord genomförts på campus för de dör hellre än berättar att de fick ett B.  Allt detta sopas såklart under mattan och talas inte om. Psykisk ohälsa och depression finns inte om man inte pratar om det, right? Yta yta yta. Fake fake fake.
 
Livet här är så annorlunda. Det är så svårt att acceptera att så många människor går runt på en lögn och låtsas vara glada. Inflationen i betygen gör att trots toppbetyg går många arbetslösa efter universitetet, vilket skapar ytterligare depression och ångest med tanke på hur mycket pengar som investerats i "utbildningen" 
 
Under min tid här har jag lärt mig otroligt lite på akademisk nivå, men massvis om kultur och människor. Och det är något som inte går att läsa sig till. Utbytet har varit mer än givande och jag är så glad att jag snart tagit mig igenom det, för jag är redo att faktiskt lära mig något också. I september. 

 
Så när veckans givande föreläsningae var över styrde jag kosan mot Kuala Lumpur. 
 
Skolveckan slutade redan på torsdagsförmiddagen så jag hoppade på en buss till huvudstaden och var framme 5 timmar senare. 
Bodde på i ett  lyxigt komplex i ett mindre lyxigt dorm.
Rummet var totalt basic men takpoolen var precis motsatsen. Så härlig utsikt! 
Är kanske märkligt att åka till en huvudstad och spendera så många timmar vid en pool men jag njöt! Fördelen med att resa solo. 
 
Strosade lite på gatorna i Kuala Lumpur, besökte temper och ett forskningsprojekt för regnskog. Njöt såklart av lite västerländska nöjen så som västerländsk mat och lyxiga gallerior.
 
Gick på bio igen, last christmas. Huvudpersonen är halvt Malaysisk tror jag, så det var stor efterfrågan på biljetter. Och det är något alldeles speciellt att gå på bio med så många locals. Hemma är det ju knappt nån som skrattar eller visar känslor. Man kollar på filmen och pratar sen. Här var det precis tvärt om. Konstant genom filmen var det ooooh aaaahh nooo, yessss naaaaw och ytterligare ett par ljudeffekter jag inte kan stava till. Lite irriterande och lite hemtrevligt. 
 
Thean Hou Temple 
 
 
Batu caves 
 
Petronas towers
It's Christmas time
Se vilket mönster träden bildar 
FRIM, Forest research institute Malaysia 
Sultan Abdul Samad building
 
 
Solnedgång i KL 
Kvällsutsikten från takpoolen
 
Ja ni förstår kanske varför jag valde att ligga här så många timmar. 
Och äta sånt här när det finns tillgängligt. Avocadotoast med halloumi och rödbetsjuice till. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: