the flipflop life

2019-12-15
05:54:16

Hanoi och Ha Giang loop
Resan till Hanoi var rätt extrem. Det skakade något otroligt hela vägen men det gick ändå att sova trots allt. År av träning ger resultat verkar det som. Kan sova nästan vart som helst!
 
Kom fram onsdag vid lunchtid, gjorde lite sightseeing och some last minute shopping innan det var dags att bege sig av till resans stora höjdpunkt. 
Jag strosade på gatorna och förundrades återigen över hur trafiken kan fungera på ett sånt här sätt. Inga regler följs och tiotusentals motorcyklar i varje hörn. 
Vid varje korsning ropade folk: miss miss, where you go??? 
Jag svarade alltid, I am not sure, I'm just strolling around
Varpå de 9 av 10 gånger svarade ok I'll take you there 
Jag åt lite fantastisk street food innan jag tog en moppetaxi till Cheers Hostel. 
Jag hade bokat en rundtur med motorcykel upp i bergen, 3 dagar och 3 nätter, med start i Hanoi. 
 
En buss tog oss från Cheers Hostel till Ha Giang amazing hostel. Där sov vi några timmar och på torsdagsmorgonen började vårt äventyr.
Vi var 8 turister och vi alla utom en hade en varsin driver. Det var jag otroligt glad för kan jag lova. Trafiken här är inte att leka med. 
 
Första dagen var det varmt och soligt hela dagen och vyerna överträffade sig själva gång på gång på gång. Vi stannade och beundrade utsikten flera gånger. Se bildbevis nedan. 
 
Vid 18tiden kom vi fram till nattens husrum, ett litet homestay i byn Dong van Town. 
Vi åt en underbar middag, en slags hotpot. En gryta med buljong som ställs i mitten av bordet på en gasspis. Runt omkring ställs massa råa grönsaker, fisk, ägg, kött och nudlar som sedan tillagas direkt på bordet och äts som en soppa. Mycket socialt och lite tidskrävande. 
Dag två startade tidigt med pannkaksfrukost. Vi for iväg före 8 och körde igenom de finaste passagerna på hela resan, bland annat Ma Pi Leng som var helt enastående vackert. 
Efter en riklig lunchbuffé var det dags för en bensträckare. Vi gick ner för en slänt och kom till flodkanten. Här lånade vi SUP boards och gled omkring någon timme. Mycket fridfullt och mäktigt med de stora bergen som reste sig på var sin sida om floden. Vi var nästan så långt norrut det går att komma i Vietnam, gick man över till andra sidan bergen var man i Kina. 
Efter paddelturen började det regna. Och det regnade och regnade och regnade. Vi hade lite regnskydd men det blev ändå otroligt kallt och blött där på motorcykelen. Det var mycket vackert att köra igenom molnen men efter ett tag var jag så kall att jag inte trodde jag skulle klara mycket längre. 
Som tur var kom vi fram redan vid 17 till kvällens homestay, de hade tjocka täcken och varm dusch så lyckades få upp kroppstemperaturen relativt snabbt. 
 
De andra i sällskapet värmde upp sig med det lokala hemmagjorda risvinet men det gick inte ner i min strupe. Fy va vidrigt det var! 
Vi åt en mycket god family style dinner, sittandes på golvet med alla familjemedlemmar. Det var verkligen en speciell upplevelse som bidrog till äventyret. 
 
Även dag 3 startades med pannkakor, vi var lite nedslagna för även denna dag bjöd på en del regn. Inte lika intensivt som gårdagen men det märktes verkligen av på vägarna att det hade regnat i över ett dygn. 
 
Vi besökte ett vattenfall och passerade lördagsmarknader, vi körde på tveksamma broar och korsade vattendrag. Det var ännu en äventursfylld dag på motorcykeln. 
Min rumpa började vid det här laget ha lite väl mycket lädersmak och alla kläder var så blöta och smutsiga att jag verkligen såg fram emot att komma tillbaka till Hanoi till kvällen. 
 
Ett fantastiskt äventyr var det, dessa tre dagar. Går inte riktigt att beskriva! Maten var så god, alltid massa varianter med vegetariskt, vyerna så vackra, sällskapet trevligt och lokalbefolkningen så välkomnande. 
 
Vi kom tillbaka till ha giang Hostel och sista biten sken solen igen, kläderna torkade och vi kunde njuta på riktigt. Kan inte nog poängtera hur mycket jag njöt av en varm dusch utan att behöva ta på blöta kläder igen efteråt. 
 
Åkte buss tillbaka till Hanoi och kände hur förkylningen som jag anat blev värre och värre. 6 timmar senare framme i Hanoi var feber och hosta ett faktum. Som tur var har apoteken nattöppet och jag kunde köpa lite ipren och halstabletter innan jag gick och la mig. 
 
Söndagen tog jag det lugnt, kände mig riktigt krasslig men tog mig ändå ut för en brunch med Karoline från USM. 
Vi satt på en härlig uteservering några timmar innan det var dags för mig att lämna Vietnam för denna gång. 
Utrustad med skydd som tagna ur skateparken 1990.
 
Risfälten breder ut sig på bergssidorna
De lokala kvinnorna sliter och jobbar dagarna i ända, här torkar de nyligen skördade majskolvar.
Kringelkrokiga vägar längs med bergens sidor. 
 
 
 
 
 
Uppe bland molnen. 
 
SUP var ju kul! 
 
Varje krök gav opphov till oooh och ahhh och wooow. 
Homestayet för natt nr 2
En av alla smårangliga broar vi korsade 
En liten tjej bör runt på sin lillasyster. I Vietnam, som i många andra asiatiska länder, har alla en roll i att få familjen att gå runt. 
Regnet gjorde sitt med vägen kan man säga.. 
Familystyle dinner
Hiking till vattenfall var halkigt och dant, men så fint! 
Så här sov vi en av nätterna! 
 
Hjälm är onödigt, eller hur? 
 
Så här pimpad såg man ut när regnet smattrade som värst. 
Marknadslördag gjorde att det var fullt med folk ute i byarna. Alla vandrade från sina hem för att kunna köpa förnödenheter, trots tidvis spöregn. 
Centrum av Hanoi, brunchrestaurang with a view. 
 
Portabelt fruktstånd
Man slutar aldrig förundras över denna trafik
Trainstreet
Naptime för alla moppetaxichaufförer
Sleepingbus får en ny innebörd. Två säten ovanpå varann, tre i bredd. Bekvämare än det ser ut faktiskt! 
Elledningar i Asien är fortfarande fascinerande
Här susar tåg förbi två gånger dagligen, då får lokalbefolkningen flytta alla sina saker för det är inte många centimeters marginal de har att gå på. 
 
 
Det var allt från Vietnam! En resa från ho chi minh i söder till ha giang i norr. Oförglömligt, otroligt och alldeles onderbart. Det här är ett land jag mer än gärna skulle spendera lite mer tid i, i framtiden. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: