the flipflop life

2019-12-15
09:02:00

Bali - second time around
Den här helgen åkte jag till Bali, dels för en välförtjänt semester från semestern, och dels för att träffa Andrea som jag jobbade med i USA 2015.
Andrea är från Colombia men flyttade till Australien med sin kille för 3 år sen, och de skulle på en weekend till Bali den här helgen så då passade vi på att återförenas. 4 år sedan vi såg varandra! 
 
Jag kom några dagar tidigare så åkte först ut till Nusa Penida. 
Liten, lugn ö precis utanför Bali. Jag tog morgonfärjan över och checkade in på ett hotell på en bergstopp. Eller ja topp och topp, men jobbigt att gå uppför iallafall! Jag var den enda gästen, så hotellägaren var vänlig nog att skjutsa runt mig på sin moppe. Första dagen var jag bara vid stranden, solade och badade. Tyvärr hade jag åkt på en öroninflammation i eftersviterna av Vietnamförkylningen så blev ingen dykning som planerat.
 
Dag två åkte jag istället för att dyka på utflykt. Eftersom jag var ensam på mitt hotell fick jag en egen chaufför. 400000 rupie kostade det kalaset. Det är inte så mycket som det låter, ca 250 kronor, och det var väl spenderade pengar kan jag lova.  Riktiga kringelkrok vägar, upp och ner för berg, så smala att knappt två moppar kunde mötas. Hål och stenar lite över allt, och omärkt stup, stup i kvarten. Hade inte velat köra själv där! 
Han körde mig till Kelingking beach och där spenderade jag flera timmar. Det var så otroligt fint. Men herre gud vilken kämpig hike det var för att komma upp från stranden. Trodde på riktigt mina ben skulle vika sig som kokt spaghetti.
 
På kvällen tog jag färjan tillbaka till Bali och Kuta, checkade in på ett riktigt risigt Hostel. Ingen handduk att låna, ingen spegel (nånstans, inte ens i det gemensamma badrummet), lösa kranar och vatten överallt på toan, smutsiga lakan (som de tack och lov bytte ut, tror de försökte spara in, tur man är uppmärksam hehe) och otrevlig personal. Men det var billigt så billigt. 50000 rupee natten så ca 30 kr. Då får man stå ut med sånt.
 
Mötte upp Andrea och Connor för middag och det var så roligt att se henne igen, och att äntligen träffa hennes fästman. 
 
Vi var alla trötta så det blev en tidig kväll men vi bestämde att vi skulle mötas dagen efter. 
De bodde turligt nog på ett riktigt lyxhotell. 40 ggr dyrare än mitt, så följaktligen spenderade jag de nästkommande 3 dagarna hos dem, och sov bara på mitt eget rum haha. 
 
Vi chillade i poolen, tog massage, åt och drack som riktiga drottningar.
 
Det var en riktigt avslappnande och fin helg. Tänk att jag har möjlighet att få göra såna här utflykter, trots att jag är student. Känner mig så lycklig. 
 
 
 
 
Så här trött var jag på väg upp. Uff. 
Men sådana maffiga färger och formationer det finns. 
Här är den. Utkikspunkten. Kelingking Beach (lillfinger på indonesiska) eller T-Rex Island som den också kallas. 
 
Det var så stora vågor att det inte gick att bada. Men man blev nog så blöt endå, bara man stod tillräckligt nära. Det stänkte ordentligt! 
 
 
Återföreningen, hade glömt hur mycket längre jag är 😂 
 
Så här låg vi, dagarna i ända. Pratade om gamla minnen och nya äventyr. 
Åt otrolig mat. 
 
Allt det här vackra fick man sätta i sig. 
Det var kanske inte det billigaste jag ätit i mitt liv men så gott! 150 för yoghurt och juice, men man äter ju med ögonen så atteee. 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: