the flipflop life

2015-04-20
20:27:00

Snøblind, fartblind och blændad av Arktis skønhet
Till att børja med så ber jag om ursækt før eventuella problem att læsa texten med norska boktsæver. 
 
Startade dagen tidigt, 06.45 ringde klockan. 
 
Kækade frukost och bylsade på mig alla klæder och gick ned till ett av hotellen dær det var pickup.
 
Jag træffade mina fellow skotervænner och våra guider. Vi var bara fem stycken (tack gode gud, har hørt rykten om att det fanns sællskap på øver 40 ibland) och två guider. 
 
Efter att ha blivit kittade med skoter och utrustning fick jag, som var den enda som aldrig kørt typ, en snabbkurs i hur en skoter fungerar. Gas, broms, klart. 
 
Vi startade lite lagom långsamt men utøver dagen brassa vi på mer och mer. Snøn låg så packad att det gick lætt att gasa på. Nær vi kørde øver fjorden var det ca 30 minuter frikørning och då var det många gånger jag kom upp i øver 110 och fy fan va kul det var. Sån jækla kænlsa att svæva fram øver snøn. Och att se de andra skotrarna runt omkring med snøn yrande bakom dem. Alltså det var en svårslagen kænsla.
 
Vi hade verkligen tur med vædret. Det var næstan ingen vind alls och solen var framme mer æn den var borta. Ibland var det lite dimmigt nær vi kørde upp på toppar men annars var det strålande vackert. Så dær så att jag næstan tappade andan nær jag såg på det. 
 
Vi såg fjællripor, sælar, renar och så sjælvaste polarkungen!! Alltså lelle lelle isbjørnen. SÅ MÆKTIGT!!!
 
Det var en helt otrolig upplevelse. Så himla fin dag! Jag ær lite sliten i kroppen men æn så længe kænns det førvånandsvært bra. Lite mer æn 200 km kørde vi och inte en ænda gång hade jag kramp i tummen. Så bra :) Det jobbigaste var typ nær det blev så ljust att man bara såg vitt vitt vitt øverallt. Det var svårt att fatta hur snabbt man faktiskt kørde då!


Ja ni kan ju tænka er va pulsen gick upp nær vi hitta de hær purfærska spåren.
Bra stora labbar har de.


Vi loopade runt spåren och kørde dit vi trodde bjønen skulle gå. Och vips så kom han lufsande. Målmedveten och till synes helt oberørd.
Dagens absoluta højdpunkt!!!

Pærlan før dagen

En fet ringsæl
Glaciærvægg

Ett litet sælhål
Våra guider spanar efter (skyddar oss från) isbjønar.
 

Dagens lunch - pasta bolognese
 



Lilla arktiska renen. Den har kortare ben æn en vanlig ren før att inte frysa så mycket. Visste ni att den bara lever i ca 8-10 år før att den svælter ihjæl? :( Inte direkt før att det inte finns någon mat men før att de måste gnaga i isen før att hitta den och då slits tænderna ner så tillslut har de inga kvar och då dør de. Så sorgligt!
En vælkamoflerad ripa.
 
 
 Absolut en av de bæsta dagarna i mitt liv. Svalbard har verkligen fångat mitt hjærta och redan førsta dagen ville jag flytta hit. Jag ær inte mindre øvertygad nu direkt. Kanske blir det en sæsong hær en gång i livet. Det vore nåt det.

Kommentarer:
#1: Heidi Roland

Kjempeflotte bilder Marielle. Jeg er så glad at du får oppleve dette, og at du er blitt tatt så godt imot. Nyt livet , og Svalbard.

Svar: Åh tack så mycket! Det är verkligen helt fantastiskt här uppe. 😊
Marielle

2015-04-20 @ 21:56:46
#2: Alina

Åh så kul!

Svar: Så himla häftigt!!
Marielle

2015-04-21 @ 15:45:24
#3: Anonym

Verkligen fina vyer

Svar: Det är helt fantastiskt!
Marielle

2015-04-22 @ 12:42:40
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: