the flipflop life

2014-11-17
00:44:11

Tankar i Bergen del 1
Jag känner mig lite kräsen.... Tillbaka i tiden 4 år. Fast nej, inte helt. Kräsen på ett annat sätt.. Jag var på en restaurang i fredags. En restaurang som har ett rykte om sig att servera god mat. De riktar in sig mer på smaker än på rätter och det är därför möjligt att beställa allt från 1-7 olika smaker. Jag kände att kassan inte räckte till mer än tre så jag valde ut de jag tyckte verkade godast. 

Första rätt blev öring med fänkål. Öringen var väldigt god, jag tror den var marinerad och inte kokt/stekt eller ugnsbakad. Ingen värme. Den var verkligen god. Men däremot kände  jag ingen smak av fänkål och jag kunde heller inte se det på tallriken så det blev ett litet minus. Men i det hela taget en god och vacker rätt. 

Sedan kom en havskräftsoppa. Soppan smakade bra men kunde vart mer rund i smaken. Jag tror på mer smör och mindre cognac. Jag gillar smöriga och krämiga soppor. I soppan fanns bitar av rå rotselleri vilket smakade gott men den kunde vart lite förkokta... Det var också en grillad pilgrimsmussla som smakade perfekt! 

Brässert  svin blev rätt nummer tre men den var allt för salt för min smak . Kunde tyvärr inte äta upp den. Tråkigt upplägg med carpaccio liknande skivor. Den serverades med diverse tråkiga gröna blad och  brysselkål. Råa brysselkåls blad. Hade varit bättre om de var blancherade och inte råa.  Men en fin riesling livade upp lite och kompenserade det salta lite iallafall! 

Men plus till min kära landsman som serverade. Bra! Digg atmosfär och älsk på inredningen. Lite rough och industriellt sådär. Modernt. 

Det var väldigt flott att sitta där och jag blev kallad för madame under hela kvällen. Jag vet inte om det är en komplimang eller inte när det kommer från en jämnårig svensk servitör men det kändes lite lyxigt iallafall. 

Avslutade middagen med en fantastisk cocktail. Likör och sprit smaksatt med äpple och hasselnöt med kanelskum på toppen. En drink helt i min smak. 

I sin helhet var det ett fint restaurangbesök men jag tror jag blivit lite kräsen. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: