the flipflop life

2014-03-02
12:19:00

jag och 70000 andra elefantbyxor
Siem Reap har ett enormt dragningsplåster nära till hands. Tempelområdet Angkor. Det mest kända templet heter Angkor Wat och det har jag, tillsammans med en hel hög andra turister, idag beskådat i soluppgången. Wat är världens åttonde underverk och har beskrivningen: "One of the most impressive ancient sites on earth, epic proportions of the great wall of China, the detail and intricacy of Taj Mahal and the symbolism and symmetry of the Pyramids, all rolled into one." i lonely planet så man kan ju med en stor underdrift säga att mina förväntningar var höga.

Tyvärr inte uppfyllda. Har cyklat över 30km idag på sunkigaste cykeln ever, tagit mig tid och verkligen försökt uppleva och ta in mäktigheten i dessa tempel, utan resultat.

Galet många turister. Stora busslaster vart man än vänder sig om. Högljudda (gissningsvis) japanska turister med enorma kameror och hög stämma överallt. Man vallas fram och blir överfallen av försäljare, tuktuk förare och diverse guider stup i kvarten. Klaustrofobisk känsla flera gånger.

Inte direkt en spiritual experirence och inga imponerade magkänslor från min sida. Visst. Ett vackert tempel. Ett stort tempel. Men omgivningarna och människorna förstör hela upplevelsen.

Så ja. För min del, inte värt ett besök. Inte efter att på riktigt ha fått tempelupplevelser utöver det vanliga i Myanmar.

Men Siem Reap är ändå ett nice ställe att hänga på. Har just avnjutit en 3kr öl och ska snart ta mig ut och få massage. Det är inte så hemskt här. Beklagar den negativa tonen.

Kommentar:
#1: Mormor

Mycket trevligt att höra från dig,väntar med spänning att muntligt höra om dina äventyr när du återkommer till oss.
Kram
Mormor och morfar

Svar: Det lovar jag! Det är så mycket som är svårt att skriva ner. Det blir kul! Lite mer än en månad kvar nu!
Marielle

2014-03-03 @ 11:54:40
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: