the flipflop life

2014-03-25
11:50:30

Climbodia
Idag har jag vart med om äventyr. Åt en tidig, rejäl frukost och körde 8.45 iväg med min motorcykel på de röda grusvägarna.
Mitt mål för dagen var ett berg med grottor i där jag och 4 andra skulle leka i några timmar.
Jag kom dit och blev uppkittad av David och Tinika (två belgare som var våra guider för dagen). Vi fick selar och rep och hjälmar med pannlampor på och sedan bar det av. Först en lättare klättring uppför en vägg, kanske 20m hög. Det var svårt, svettigt och kul. Sedan fortsatte vi sidledes kanske 70m vilket var betydligt lättare men läskigare eftersom man klättrade och tog sig fram längs en stupande vägg. När vi kom fram till ett hörn av berget så var det dags att fira ner sig igen. En efter en tog vi oss ner genom en "skorsten" hoppandes mot bergväggen. Det var sjukt kul, men läskigt det också. Att släppa allt 30m över marken är inte något som jag gör utan att tänka efter två gånger.

Efter två svettiga timmar var vi nere och det var dags för en grotttur. De här grottorna och klättringen har bara varit öppet sedan januari så ibland kände jag mig lite som en försökskanin, men allt gick bra.
Grotturen påminde mig mycket om Guatemala och Semuc Champey fast utan vatten. Trångt, klaustrofobiskt och mörkt. Sjuk adrenalinkick och bra självboost när man inser att ens kropp är tillräckligt böjbar och liten och smidig för att ta sig igenom de smala och riktigt trånga gångarna. De sa att några gånger har det hänt att folk fastnat och att de var tvungna att ta vaselin och dra ut dem från vissa hål. Sjukt läskigt. Sjukt. Vi behövde inget vaselin, även om vår cambodianska guide sa att han hade det med sig.

Fantastiska formationer och gångar som bildats inne i berget. Häftiga grejer.

Efter en timme inne bland fladdermöss och spindlar kom vi tillbaka till utgångspunkten och vi gjorde lite vanlig rockclimbing. Ish som att göra det på en klättervägg inne fast inte lika lätt och mycket roligare. Jag orkade bara två rundor, mina armar klarade inte mer. Tydligen en 5B och en 5C vägg, va nu det innebär. Det var jobbigt och brant och en riktig utmaning (för mig) att hitta fäste för fötter och händer.

Bra dag, bra dag.
Eftermiddagen har spenderats med massage och vykortsskrivande. Badat lite i floden och ätit alldeles för många negerbollar. (Lyckan alltså när jag insåg vad chocolate rum balls var på menyn!!)

Kommentar:
#1: Mormor

Hej!
Vilket äventyr,tufft tycker jag,med spindlar och allt,det behövdes säkert lite energi i form av chokladbollar.
Kram,kram
Mormor

2014-03-25 @ 17:12:35
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: