the flipflop life

2014-01-23
13:41:33

Trekking to Inlay Lake
Hej hej halla! Jag och vi lever!
 
En vandring pa fyra dagar har tagit mig fran Kalaw till Inlay Lake och Nyaungshwe Township. 85 starka kilometer i benen och tusentals intryck. 


Vi startade vandringen vid 9 snaret pa mandagen och det var relativt tungt. Sjalv ar jag inte ett dugg van vid att vandra, framforallt inte i svag uppforslutning i langre perioder, sa jag var otroligt glad att Lucas (som gjort endel trekking innnan) bar en del av min packning och att en annan del var transporterat till vart hostel i Nyaungshwe. Det var jag, Lucas, Geert och var guide John Sylwester samt var egen kock, Momo (?). 

Redan forsta timmen var jag imponerad av landskapet. Var och varannan meter vaxte det nagot exotiskt, vyerna var enastaende och manniskorna i byarna var minst lika intresserade av oss vitingar som vi var av dem och deras countryside liv.
 
Manga barn fnissade och pekade. Kvinnor stirrade och man pratade med oss. Vi forstod saklart inte ett ord. Ibland oversatte John, ibland inte. Alla de olika byarna talar sitt eget sprak.

Vi har under de senaste dagarna sovit i ett monastry for munkar och hos tva olika familjer. Det var helt okej bekvamt, hogt over forvantan for min del, och var storsta fiende har hela tiden varit kylan som kommer smygande pa natten. Med bambuvaggar och oppna fonster stannar inte mycket av solens varme kvar. Men det har gatt bra. Manniskorna ar sa gastvanliga och givmilda. De ar intresserade av oss men kan inte saga ett ord pa engelska. En barbar hogtalare eller en smartphone var nagot som de facinerades av i langa stunder.

Varan kock lagade fantastiskt mat. Jag upprepar FANTASTISK mat. Och at gjorde vi. I mangder. Slukade allt de gav oss. Ravarorna var pinfarska. Direkt fran gardarna vi passerade. Blomkal, sugarsnaps, haricouverts, avocado, apelsiner, kol, senapsblommor, okra osv. HELT ljuvligt. 

Vi har varit ensamma turister pa vagarna. Mott pa nagon da och da, men de flesta gor en trekk pa tva dagar och en natt endast sa den extrarutten vi tog var verkligen rough. Det gillade vi allihopa. Det har verkligen varit en upplevelse. Jag trodde jag skulle vara mer mor i kroppen, och kanske hata att stiga upp pa morgonen och veta att annu drygt 20 kilometer vantar idag, men nej. Den tredje dagen var helt klart bast. Det gick latt och smidigt att ga och omgivningarna var helt magnifika. 
 
Nu ar vi alltsa nere vid sjalva sjon. Jag har helt klart fatt mersmak for trekking och skulle garna gora fler av den har typen. Inte allt for mycket backar och stigar och vagar att vandra pa. Startade pa ca 1350m, var som hogst pa 1550m och ar nu nere pa 850m. Men trots en  fantastisk tur, trots att det inte alls var sa slitsamt och jobbigt, utan storsta delen kul, (STORT tack till sallskapet) sa insag jag nar vi kom ner till sjon att det ar vatten som ar mitt element. Hela mitt brost svallde av gladje over de enastaende vyerna. Helt klart vatten over berg men det ar kul att gora bada tva. 
 
Jag kommer att ladda upp bilder sa fort internetet pa hostelet ar uppe igen. Kanske imorgon, kanske nasta vecka. who knows.
Stannar har i tva natter och planen ar lite vag framover men det lutar at att aka soder ut mot Mawlanyine.
 
 
For att ni ska ha nagot att vila ogonen pa i detta inlagg sa kommer en bild pa risfalten fran Mandalay.
 
 
 
Taggar: Myanmar, asien 2014, burma, resa, travel;

Kommentar:
#1: Bibbi

Bra jobbat! Lång väg på få dagar
Ska bli kul att se fler bilder
Kram mamma

Svar: Tack!ska prova med lite bilder nu! Får se hur det går ;)
Marielle

2014-01-23 @ 22:09:03
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: