the flipflop life

2014-01-29
15:44:47

Slut på turister - slut på transporter
Här tar det stopp. Är i Mawlamyine och tänkte imorgon smidigt ta mig vidare söder ut. Men det var lättare sagt än gjort. Här slutar all turism vilket gör det mycket komplicerat att ta sig runt. Jag tänkte ta ett tåg, men tydligen får inte främlingar åka tåg. Tänkte ta en buss, men den går bara halvvägs och det är mycket mycket osäkert om det finns anslutande bussar att ta när jag väl är där. Känns ju rätt jäkla tungt att behöva vända tillbaka om så skulle vara fallet. Mina alternativ är nu att 1. chansa på att det går ett flyg från Dawei (halvvägsdestinationen) trots att internet säger nej, 2. ta mig tillbaka till Yangon och flyga därifrån eller 3. skippa södern. 
Det lutar åt en chansning. Någon måste ju annars vilja köra mig ner. Money talks eller hur?
 
Plan för morgondagen: 
Buss/alternativ transport till Ye x antal timmar.
 
Tänkte sedan spendera ett dygn i Ye och ta tåget därifrån till Dawei. Tydligen är det inte riktigt lika noga där med främlingsregeln. 
 
Har ingen aning om hur lång tid en tågresa kan ta då hastigheten är mellan 10-15 kilometer per timme + långa förseningar. Men när jag så småningom kommer fram till Dawei så ska jag försöka flyga eller ta en buss till Kawthoung. 
Lämnar landet där och hoppas på en båt (Liveaboard) för att utforska dykningen i Myeik archipelagio.
 
Kan inte annat än hoppas på en spännande vecka här. Internet kommer antagligen vara svårt att få tag på men man vet ju aldrig. Lovar att höra av mig så fort jag kan. Telefonen fungerar ju inte, men kanske finns det någonstans man kan göra ett internationellt samtal.
Taggar: Myanmar, asien 2014, burma, resa, travel;

Kommentarer:
#1: Anna

Främlingar får inte åka tåg!? Wtf?:0 hoppas du kommer fram :))

Svar: Hahah jag vet! hur stort ar det inte?? men nu ar jag framme iallafall!
Marielle

2014-01-29 @ 16:20:09

Har du kommit dit du vill?
Du är ju ganska unik, lång och blond, du kan ju inte vara svår att se menar jag och då kan man ju tycka att du ska få åka med vad du vill för då vet ju de som vill kontrollera var du är.

Kram Karin

Svar: Jag har kommit fram! och har haft nagra fantastiska dagar langs vagen hit! Det blonda svallet ar till en stor fordel kan jag lova!
Marielle

2014-02-01 @ 22:51:13
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: