the flipflop life

2013-10-20
03:53:38

Saker som upprör

Lyssnar på bok nummer två av Harry Potter, The chamber of secrets. När jag ska prata med mina norska vänner om denna fantastiska bokserie så blir jag så irriterad (och full i skratt ska väl tilläggas) över deras namnändringar. Jag menar Neville Longbottom har blivit Nilus Langballe, Professor Dumbledore kallar de för Humlesnurr, McGonagall heter McSnurp och the Golden Snitch heter Gullsnoppen.

Ni kan ju tänka er dialogen när Harry för första gången spelarr quiddich, som förresten kallas för rumpeldunk. "HARRY SÄTTER GULLSNOPPEN I HALSEN!!!!" Alltså WTF??? Kolla in ett klipp här.

Kan inte för mitt liv förstå varför man ska översätta namn? Snacka om att dissikera och förstöra boken?! Jag skulle väl kunna hålla på i en halv evighet med dessa namn men det är bäst att jag slutar så att jag orkar upp imorgon. Ni kan ju gå in och läsa mer här om det skulle råka vara så att ni verkligen vill veta alla namn som någon fin översättare (säkert en underbetald svensk som ville ha lite kul på sitt nya jobb)  har bestämt. 

Imorgon kommer Anna och Stefan på te så det är bäst att jag går och lägger mig nu så att jag är vaken när de kommer :) Klockan har ju återigen blivit snart fyra så det är på tiden!

 

 


Kommentarer:

Jaa, du får också ta dig hjälp av youtube.. utan det hade iaf inte jag klarat det ;) hihi! Lycka till och trevlig kväll :)

2013-10-20 @ 22:05:45
#2: Viktoria

Hahaha, jag dör.

Svar: JAG VET!!! Norrmän :P
Marielle

2013-10-30 @ 21:48:22
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: