the flipflop life

2013-10-26
16:14:00

Hummer-och kalvbräss-sauté
Jag får prova så många spännande saker på jobbet alltså.
 
Igår till exempel. Så serverade vi glaserad vaktel med Hummer-och kalvbräss-sauté och en balsamicoreduktion. OOOH EEEMM GEEEE. Det var sjukt gott. Alltså sådär gott att man inte vill sluta äta. 
 
Vakteln, söt av glacen, tillsammans med den klibbiga reduktionen, och sautén. 
 
Kalvbräss har jag aldrig smakat förut. Och det kanske av naturliga skäl. Det var inte förrän efteråt som jag fick reda på vad det var. 
 
Kalvbräss är en liten körtel som växer i halsen på kalvar. Den finns där för att kalvar egentligen inte tål mjölk och den måste processas innan den kommer ner i magen. Så det passerar massa råmjölk (=fett) igenom den här körteln och ju äldre kalven blir, desto mindre blir körteln. Och när kalven slutar dia så försvinner den helt. 
 
Man slaktar alltså en gödkalv. Tar denna lilla körtel (låter inte så fancy.......) och lägger den i grädde och kokar. (Och säkert massa andra steg i detta recept as well, men det kan jag inget om) och så blandar man det med hummer. Färsk hummer, med smak av hav. ALLTSÅ THAT COMBO!!! Jösses. Sjukt gott! 
 
Ja så om ni inte riktigt vet vad ni ska laga till lördags middag. Det här är mitt tips!
 
Hör bara så gott. Glaserad vaktel med hummer-och kalvbräss-sauté och balsamicoreduktion. Toppval!
 
 
 

Kommentarer:
#1: Malin

Skulle aldrig kunna äta något ifrån en gödkalv, stackarn, den har ju inte ens fått leva :((((

2013-10-26 @ 16:38:25
#2: Malin

Skulle aldrig kunna äta något ifrån en gödkalv, stackarn, den har ju inte ens fått leva :((((

Svar: hahaha, stackars kalv kan man tycka, men han slipper ju de jobbiga tonåren iaf :P
Marielle

2013-10-26 @ 16:38:26
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: