the flipflop life

2013-11-12
00:16:19

NRK 1 - Ni har gett mig inspiration till mitt framtida yrke.
Idag tittade jag på tv för första gången på typ, jag vet inte, aslänge iallfall. Kan hända att jag kollade när jag var hemma i september men innan det så var det nog i april någon gång. Hur som helst så var NRK1 på i bakrunden hela dagen. Först var det massa nyheter, mer om katastrofen i Philippines med 100 tusentals offer. 10 000 döda hittils. Helt sjukt. Sedan om att Sverige ansöker om vinter OS 2022, samtidigt som Norge och så lite väder på det. Samma nyhetsflöde kom en gång i timmen. Samma klipp varje gång. 
Men där emellan så visades mer eller mindre intressanta program. Först kom Norska versionen på Så Ska Det Låta. Programmet i sig hade exakt lika dant upplägg och såg ut at vara inspelat i samma studio som den Svenska men de hade inte Peter Settman som programledare och de hade inte gäster som kunde sjunga. Så det var lite av en katastrof kan jag tycka. Men det är ju min mening. 
I nästa timme kom dock ett program mer i min smak. Vet inte vad det hette men det handlade om Stilla Havet (Tror att den hette South Pacific från 2009). En dokumentär om allt från valar, albatrossar, hajar, tonfisk, rev och öar som försvinner på grund av höjda havsnivåer. 
 
Det var flera små inslag och ett av dem kom från Fiji. Det handlade om människor som jobbar för att få reven att återhämta sig. Ni kan se inslaget här nedan. (Älskar google, första sökningen och där fanns det <3) Det här är ett yrke jag verkligen skulle kunna tänka mig. Jag älskar havet, jag gillar att plantera och se saker växa, jag är otroligt intresserad av havets invånare och skulle verkligen vilja bli bättre på marinbiologi och fish ID. Jag visste inte att man kunde "odla"  koraller men det går tydligen. Dessutom kan man skapa de perfekta förhållandena för dem, sedan plantera ut dem och vips så har man snabbat på den annars otroligt komplexa och långsamma processen med revbildning. 
 
 
Det här är faktiskt något jag verkligen skulle kunna tänka mig att hålla på med. Jag undrar hur pass nishat det är, Coral Gardener, tänk att skriva det i sitt CV.
Hur mycket utbildning man behöver från början och hur mycket man kan lära sig på plats, det undrar jag. Det bästa vore ju om det var praktik. Att jag kunde åka till Fiji (eller annan valfri marinbiologiskt intressant plats) och bara lära mig på där. Utvecklas genom övning och med kunskap från de som redan är där. Dyka och fysiskt göra något för att förbättra förhållandena Inte först behöva sitta inne i ett tråkigt klassrum i Sverige och kasta bort värdefull tid på att läsa när reven och havet behöver akut hjälp NU.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: