the flipflop life

2013-12-10
00:35:30

PERSONALFEST med stort P
 
Vi kom till Gjestgiveriet vid femsnåret. Då bjöds det på välkomstdrink a la Lene.
En rosa julcocktail. Mycket god.
Sedan öppnades champagnen
Och ostronen kom fram. ÅH så goda de var!!! Med champagnen till. mmmh! Vill inte äta något annat framöver....
Det var ostronpremiär för några av oss. Blandade reaktioner när de fick veta att de fortfarande levde.
mmmmm va gott med Ostron, tycker Anna......
Slurp sa det och det var dags att gå till bords.
Lene hade dukat bordet med gamla vackra vaser värda mer än min månadslön. Kjempefint hade hon gjort det!
Vi berättade anekdoter från sommaren och skrattade en hel del.
 


Sedan var det dags för Sylwester att presentera kvällens meny.
Vi startade med lite norsk färsk hummer och ett glad chablis till. Åh gudarna ska veta att det satt fint.
Nyyyydelig.


Rätt nummer två var gratinerade kamskjell. Pilgrimsmusslor heter det visst. Kan inte beskriva med ord hur gott det var. Parmesan, ströbröd, smör, örter och vitlök. Denna rätt åker rakt in på topplistan över mat jag smakat i mitt liv.


Rätt nummer tre var moules marinee smaksatt med ingefära och koriander. Jag som inte ens gillar blåskjell åt för glatta livet. Det var så himla gott! Tillsammans med ett glas borgognevin så var det näst intill oemotståndligt.


Här är nästa rätt, kanske också en favorit. (Allt var så gott under kvällen att det inte går att ranka men ändå.) Foi Gras, andlever, med balsamicoreduktion och rödlökskompott. Ett glas recioto di soave till det och smaklökarna dansar limbo.
Det här blev kvällens sista rätt. Potatismos från himmelen,  blancherad, ugnsbakt  senapsslungad sötpotatis och dovhjort. Till detta serverades ett mycket fancy franskt rödvin, som jag bytte ut till en blåbärssaft. Någon stans måste man ha en paus från alkholen. Detta möttes av långa blickar från resten av sällskapet.
 
 
Vi var så sjukt mätta att ingen orkade dessert. Vi fortsatte istället med mer vin. och mer vin. och baileys. och mer vin. 
 
 
All den här maten får mig att känna mig sååå lyxig. Exklusiv mat, exklusiva viner. Det är så jag vill leva. ALLTSÅ smaksensationerna denna kväll. Gotta looove it. 
 
 
 
Anna var så classy ikväll. HOTCHICK!
 
Åh det var så mysigt den här kvällen. Vi kom inte i säng förrän vid kl 6, dock bara 4 av 10 kvar. Ska bli lite ledsamt att lämna mina fina kollegor. Men hemlängtan har jag ju. Så om två veckor sitter jag hemma i Arboga. Då är det dagen före julafton. TVÅ VECKOR!!! och om 3 veckor och 5 dagar sitter jag på ett plan till BANGKOK. Livet är crazy, 
 
Nu kokar jag knäck. Julkänslan här lixom. Hej tomtegubbar!
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: