the flipflop life

2017-01-23
22:15:49

Dykning och Valsafari

Har lämnat Mirissa och sitter på flygplatsen och väntar på att få boarda. Det är bara 3 timmar tills flyget går, 05.30. Jag har varit på flygplatsen sedan 22...... Det är en stor ombyggnation som pågår så man måste vara här minst 5 timmar innan flyget för att va säker att hinna med säkerhetskontrollen och allt. Jag hade inte behövt åka hit förrän vid midnatt men några andra fellow travellers skulle hit vid tio så istället för att betala för en taxi själv tänkte jag att jag lika gärna kan spendera två timmar på flygplatsen som två timmar på nån restaurang. Nu är klockan närmare halv tre på natten och det är fullt ös på flygplatsen. Man skulle kunna tro att den är halv tre på eftermiddagen. Men flygplatsen är stängd dagtid så alla flyg lyfter mellan 18-06 under en period nu. 


Nåväl inte så kul att läsa om det där tänker jag så bättre att skriva om något spännande jag gjorde i Mirissa. Som rubriken antyder så har jag varit ute till sjöss. 

Dykningen behöver vi inte lägga så mycket vikt vid för den sög men Valsafarin. Oh my! Det var så häftigt!! Blev hämtad svintidigt av en tuktuk som tog mig till hamnen. Där var det fullt ös och flera 100 personer som skulle ut på tur. 

Vi blev utpotionerade på olika båtar och jag åkte med ett bolag som hette Raja and the whales. Det var den enda av alla 45 båtar som följer internationella regler och restriktioner om hur man beter sig bland vilda djur. Att inte jaga dem eller köra för nära eller mata dem. Så jag betalade lite mer (3 gånger så mycket för att vara exakt, men det kostade ändå bara 360 kr.) för att iallafall göra det jag kan för att stötta det som är minst skadligt för valarna. Kanske tar de andra 44 båtarna efter tillslut. 

Vi körde någon timme innan det blev action. Ca 200 delfiner hoppade runt båten. Som galna var dem. Snurrade runt och lekte i vågorna och var allmänt härliga att titta på. Det blev många foton och videos på dem. 

En stund senare kom nästa grej. Kaptenen hade sett fontänsprutet från en blåval. Vi körde närmare  och slog sen av motorerna och efter bara några minuter kom valen alldeles nära båten. Den var så sjukt stor. Inga bilder kan få en att förstå. Den gick upp och ner några gånger och visade stjärtfenan flera tillfällen. 

Det var riktigt häftigt att se. Jag hade önskat att man fick hoppa i och snorkla men det gick inte. 

Jag blev lite sjösjuk av allt gungande så slumrade hela vägen tillbaka till Mirissa. Jag var ändå sjukt nöjd med min förmiddag till havs. 

På eftermiddagen åkte jag och 4 andra från hostelet till Negombo, nära flygplatsen, och checkade in på ett fancy hotel med pool och grejer. Vi skulle alla vidare idag med olika flyg och har bara chillat hela dagen. 
Det regnade för första gången sen jag kom hit och efter det fick vi en spektakulär solnedgång. 

Nu ska jag äta nattmacka. Eller nattnuggets ska jag väl säga. Lite Burger King innan jag ska försöka sova lite. 

Tänk att den där stjärtfenan är tre meter. TRE METER. Sjukt stora djur.
Svårt att fånga dessa snabba djur på bild. Har videos som är lite bättre. Men här är ett smakprov iallafall.
Balkongeutsikten
En liten skur kan man säga.
Solnedgångsdopp i en av polerna på hotellet
En helt oredigerad bild från kvällens magi.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: