the flipflop life

2015-09-22
03:48:10

Underbara Alaska part 3
Det har varit fullt upp sedan sist jag skrev , när vi lämnade Denali . 
Vi tog ett tidigt flyg till Juneau och landade vid 10 tiden. 

Vi chansade på att lyckas hyra en bil utan att någon av oss hade körkort och det fungerade till vår stora förvåning! ! Sam har ett tillfälligt övningskörningstillstånd och det fungerade. 

Så vi körde iväg och gjorde lite sightseeing, mendenhall glaciären, några vandringsleder och så. Hela tiden letade jag efter björn. Såg inga, bara spår och spillning. 
Sen åkte vi in till Juneau och spatserade på gatorna där. Det var inte särskilt trevligt, bara massa turistaffärer för Cruise gästerna..  Massa diamanter och Native American saker. Otroligt mycket pälsar. De var fantastiskt fina men när skulle jag kunna bära en äkta päls utan att bli äggkastad?? 

Det var bra väder för att vara här så vi passade på att ta en båttur på kvällen. Vi åkte ut i fjorden och såg flera knölvalar och örnar . Så lyckad dag. 

Efter turen körde vi en omväg tillbaka bara  för att leta efter björn. Såg ingen nu heller. Men vi såg något som jag tror var en järv och två vackra hjortar. 

Den natten parkerade vi på Douglas Island och sov i bilen. Det regnade för mycket för att slå upp vårt lilla prinsesstält. 

Vi vaknade i lagom tid dagen därpå och det öste regn. Vi tog oss in till centrum och åt frukost och körde sedan till vägens ände. Det finns ca 90 miles väg i juneau och trots att det inte är en ö så måste man ta en färja för att komma härifrån . Vi åkte till alla vägslut. 

Vi åkte tillbaka till mendenhall för att kolla efter björn igen. Jag ville verkligen se en.  Sam var inte så entusiastisk som jag hoppats på utan klagade mest på att han var kall och blöt. 

Det visade sig att de sett en svart björn där tidigare på morgonen och att den högst troligt var kvar i området. Vi körde en bit och promenerade sökande ca en och en halvtimme utan resultat. Men det var så vackert och jag men min gula regnjacka  var torr och glad. 

Sam var inte på bra humör och var måttligt trött på mitt tjat om björnar och ville bara åka in någon stans.  

Jag bönade och bad om en sista tur till den andra vägens ände och ännu en gång till mendenhall och sa om vi inte såg nåt den här gången så skulle jag gråtande ge upp. 

Vi fotade några laxar som simmade uppströms och två örnar som åt fisk, det var maffigt. 

Sen körde vi mot glaciären igen.  Och där, mitt i en bäck, såg jag den. En stor fluffig svart björn. Lyckan var obeskrivlig!!! 

Vi såg den flera gånger rund glaciären efter det och jag fick några fina bilder. 

Vår tur till Alaska kunde inte ha blivit bättre. Möjligtvis kunde vistelsen varat lite längre. 

På kvällen åt vi nydelig middag på en fiskrestaurang och firade vår tur. 

Vi åkte återigen  till ön och parkerade för att sova några timmar innan vårt flyg till las Vegas skulle avgå. 

Vi kom till flygplatsen kl 05.10 och fick beskedet att vårt flyg var inställt och att vi var ombokade till 14.40. Det var ett så tungt nederlag och jag blev så ledsen och upprörd. 

Som tur var hade jag Sam där och han lyckades boka in oss på ett tidigare flyg , kl 08, så vi kom iväg i skaplig tid iallafall. 

Vi mellanlandade i Seattle och hade några timmar där och kom tillslut fram till Vegas 6 timmar sent. 

Då kom nästa nederlag. Våra väskor hade inte kommit med i Seattle Och var på ett annat plan som skulle landa först kl 21.30.... 

Jag började grina igen  för alla våra planer gick fel. 

Men som den bästa människan någonsin Sam är så ordnade han det. Vi fick complimentary taxi från flygbolaget och vi åkte till The Venetian. 

Fortsättning följer . 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: