the flipflop life

2014-11-26
12:21:00

Whalewatching Kvaløya

Kapten Alf och dagens outfit
Fjorden där vi startade vår tur.
8 gäster i fantastiskt fin utstyrsel. NOT. Men på plussidan - inte det minsta kall under de 3 timmar vi var ute.
Den andra båten, som jag övervägde att ta. Jag var osäker innan men jag kan tala om att jag inte ångrar en sekund att jag valde RIB. Tror vi fick en helt annan upplevelse då vi kunde flytta oss längs med valarna och söka av ett större område på kortare tid. Dessutom fick vi asvarma kläder (det slutade med att jag hade 3 lager byxor och 4 lager tröjor, plus en snöoverall och en survivalsuit) och de var ute minst lika mycket på den andra båten och de fick inga kläder. I tillägg så var valarna mindre än 1 minuts båtresa från hamnen så för det mesta gled vi bara omkring så det kom alltså varken någon extra vind eller något vatten på oss. 


Valarna gjorde oss inte besvikna. Vi såg dem från början till slut av resan. De var sjukt aktiva och hoppade och plaskade. Svårt att fånga på bild dock när man aldrig vet vart de tänker hoppa. När det dessutom cirkulerar runt hela båten, upp till tio stycken åt gången så är det svårt att veta vart man ska titta. Det händer alltid något bakom ryggen. Så mäktigt!
Ibland var de väldigt nära stranden så man såg folk som stog och beundrade dem från bryggor och broar. Ett dagis låg just vid fjorden och det var några söta ungar som stog och tittade på skådespelet. Tänk att ha det så? Folk betalar tusentals kronor för att få se dessa magnifika djur och så är det några barn som har sin dagliga lekplats nästgårds. Haha. Men så har de ju knappt nåt solljus så något annat måste ju lysa upp deras dagar!
 

 
 
 
 
 
 
Ibland kom de läskigt nära båten. Och när de sprutade vatten ur blåshålet kunde man känna deras förskräckliga andedräkt. Uäääh vad det stank!! Rutten fisk deluxe. 
Här är en som chillar lite vid ytan. Det som sticker upp till vänster på den svarta klumpen är ryggfenan och blåshålet är till höger. Det som syns är alltså lite mindre än en halv knölval. ca 5 m som syns uppskattar jag. De är mellan 13-17 meter i snitt. 
Så vackra omgivningar.
 
Här är en länk till en liten video jag lyckades ta. 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: