the flipflop life

2014-05-09
04:31:56

Nattliga tankar
Jag läser just nu en bok som heter Munken som sålde sin Ferrari. Kort och gott handlar den om en framgångsrik advokat som får en hjärtinfarkt på grund av överarbete och därför väljer att "starta ett nytt liv"

Han beger sig till Indien och blir lärd av Yogi hur man når lyckan i livet.

Såhär på sidan 57 skrivs saker som verkligen inspirerar och intresserar mig. Följande är omskrivna citat från boken och egna tankar som uppkommit efter att ha läst dem.

Varje människa föds in i denna värld mer eller mindre identiska. Det är inte många procent som skiljer oss åt. Miljön vi växer upp i har stor inverkan på hur vårt liv utvecklas och fortgår. Man kan dela in den mänskliga varelsen i två delar: Kropp och Sinne. De är beroende av varandra och har svårt att fungera var för sig.

Vårt sinne är en mycket komplex del av människan. Vi kan inte använda mer än ett par procent i taget och vet ännu inte allt om hur vår hjärna fungerar.


En människa tänker cirka 60 000 tankar varje dag sägs det. Fattar ni, 60 000!!!?? Det är sjukt många och ibland kan man undra hur vi hinner med att göra något annat än att tänka. Det finns en förklaring till det, (säkert fler också) den lyder som följer; 95% av de tankarna vi tänker idag är desamma som igår.

Det betyder alltså att om en människa är deprimerad så är det svårt att ta sig ur den negativa tankespiralen då nästan samma tankar slår en var dag.

En av de fiffiga funktionerna med sinnet och tankarna är att vi till 100% kan lära oss att styra dem. Men det kräver en prestation från vår sida för dessvärre så är hjärnan lat. Om vi inte aktivt väljer och fokuserar på våra tankar så vandrar de iväg och lunkar på i samma hjulspår.

Kontrollera dina tankar, annars kontrollerar tankarna dig.

Sinnet är som en muskel. Det måste tränas och hållas igång för att fungera så bra som möjligt, annars blir det förslappat. Vi måste utmana oss själva. Då och då ta oss utanför våra självsatta gränser. Utmaningar och oväntade situationer förstärker vår person. Om man känner sig stark uppfattas man oftast som stark. Om du varje dag tänker och tror på dig själv ökar chanserna att det du tror på faktiskt uppfattas på samma sätt av andra.

Det är hur vi ser på oss själva som är viktigt. Det inre speglar det yttre. Om inte ens du själv kan se vem du är och vilken potential du har, hur ska då någon annan kunna göra det?
Vi måste välja vilken syn vi vill ha på livet. Hur vi tolkar världen och hur vi hanterar en situation. Som det gamla ordspråket lyder : ser du glaset halvfullt eller halvtomt?

Om vi kan fokusera på livet från en positiv synvinkel så ger det sig självt att vi mår bättre. Vi måste skydda vårt sinne från negativa inslag och hela tiden vara på vår vakt vart tankarna drar iväg.

I boken beskriver de sinnet som en trädgård. Det är vackert och välvårdat, fullt blommande växter och grönt gräs när vi mår bra. Trädgårdsmästaren är du och dina tankar. Positiva tankar är som gödsel medan negativa är som gift. Du måste noga vakta din trädgård så att inte någon annan dumpar sitt gift på dina ägor eller att den gror igen och fylls av ogräs (det vill säga att ditt sinne är fyllt av grubblerier, oro och ångest.)

Full sinnekontroll. Mindfullness. Att använda hjärnan mer effektivt. Att skapa drömmar. Att inte se saker som misstag utan som lektioner.

Ditt yttre reflekteras av ditt inre. Ha kontroll över det enda i världen vi till 100% kan kontrollera, vårt sinne. Rikta tankar om dig själv och världen så som du vill att andra ska se och uppleva dig.

Koncentrera ditt sinne.

När jag mediterade i Myanmar så pratades det mycket om koncentration och fokus. Vad de inte riktigt kunde förmedla till mig var VARFÖR jag skulle koncentrera mig och vilken nytta det skulle ha för mig. För dem var det så självklart och det var svårt att sätta ord på det och förklara för mig. De pratade om att separera kropp och sinne, att kontrollera smärta och "tänka bort" den. Jag var inte helt med på noterna.
Nu när jag läser faller några bitar på plats. Det skrivs det att genom att koncentrera sig på ett mål eller en dröm så förbättras oddsen att det sker och din personliga potential till att förverkliga drömmen höjs markant jämfört med om du inte kontrollerar dina tankar.
Det är alltså en så av fördelarna att merditera, att lära sig att fokusera på en sak i taget. Jag tror att detta inte föll mig i tankarna då, då det jag övade att fokusera på var andning. Luftens beröring av mina näsborrar var det som skulle fylla mitt sinne under meditationen.

Jag gissar att när man har konsten på sin sida kan man styra sinnet i alla olika situationer utifrån samma princip, utan att sitta i meditationsställning och tänka på luft. Ta kontrollen över ditt sinne.

Så, för att vara lycklig krävs en hel del effort. Det första och kanske.svåraste steget är att komma fram till: Vad gör mig lycklig? Vad är min passion?

Steg två är att ägna fokus och koncentration på detta, och följden skall bli lycka. För lycka är trots allt bara en sorts biverkning av en handling.

Man ska passa sig för "energiläckor" (ofokuserade tankar, oro) och istället ta vara på energin och entusiasmen som kommer med lyckan och leva i nuet.

Använda och utnyttja sin inre (kontrollerade) potential till en yttre framgång skrivs det. Jag tror på det.
Han skriver om att göra det man brinner för och inte det som förväntas av en. Att ta vara på livets dagar och söka sin egen lycka. Det sista man ska göra är att slösa tid, energi och tankeverksamhet på andras drömmar och mål. Att finna och förverkliga sig själv och sina drömmar är det som skapar sinnefrid och ger ett lyckligt liv.

Foster C. McClellan Skriver:
Lita på dig själv. Skapa det liv du vill leva. Gör det bästa och det mesta av dig själv genom att blåsa liv i möjligheternas gnistor inom dig så att de slår upp till lågor av verklighet.


Det här blev lite flummigare än jag från början tänkte mig. Det har tagit mig nästan två timmar att skriva (på mobilen, baaaaaah) och nu har jag svårt att summera mig. Klockan är ju trots allt redan 04.29...

Det sista jag läste innan jag började skriva var att trötthet till största delen är en sinnesstämning. Att vi många gånger sover för att vi är uttråkade och oengagerade. Det vill säga när du är pepp och inspirerad så känner du ingen trötthet. Gör du däremot något som du inte har lust med så kan gäspningarna vara svåra att hålla inne.

Antar att det var vad som just hände mig, för har inte märkt att jag skrivit och funderat så länge. Nu börjar dock fokus ramla iväg och jag borde verkligen släcka och sova nu så att något blir gjort imorn också.

Känns skönt att ha skrivit av sig lite så att sinnet är lite renare än innan inför natten. Har drömt mycket skumt de senaste nätterna så kanske är det mycket okontrollerad tankeverksamhet som pågått där uppe. Dags att fokusera på ostörd sömn med andra ord. God natt.

Kommentar:
#1: sofia blixt

Om det här är en svensk man så kan det ha varit han sim var med i reenes rubriker på tv3. Om du inte har sett så kolla på tv3play. Många andra intressanta människor i dom programmen😊 kram

2014-05-09 @ 05:59:40
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: