the flipflop life

2014-05-09
14:07:08

meningen med livet är ett liv med mening
Så skriver han i kapitel 8.

Om du springer och springer utan.mål, hur ska du då veta när du nått fram?
Så jämför han vårt liv.
"Man skulle kunna tro att chansen att uppleva lycka ökar ju mindre man arbetar. Men den verkliga källan till tillfredsställelse och lycka kan sammanfattas i ett enda ord: Prestationer. Varaktig lycka kommer från att ständigt arbeta mot nya mål."

Känns lite motsägelsefullt kan jag känna, när en grund till stress och oro ofta ligger i en slags prestationsångest. Men man måste först ta lektion ett i akt, finna vad som gör en lycklig, sedan sträva mot det. Prioritet. Inte prestera för någon annans skull än sin egen. Det kan låta själviskt men i själva verket så kan du leda andra när du själv känner dig tillfreds. Vi lever i en värld där många befinner sig i negativa spiraler och letar efter en ledare, ett syfte och lycka. Människor som är lyckliga av vad än det må vara blir förebilder och bidrar till en positiv spiral. Fler kontrollerade positiva tankar skulle garanterat skapa mer glädje i världen.

Detta kommer självklart inte av att bara vara lycklig, principen om att det krävs prestationer från dig själv hela tiden ligger fortfarande kvar.

Mål mål mål. Tidsbegränsade mål. Utan konkreta, helst nedskrivna mål simmar vi omkring i ovetande och uppnår ingen lycka.

Om du skriver ner och tänker på vad du vill uppnå i livet; stort som smått, andligt eller kroppsligt, känslomässigt eller materiellt, så blir dessa tankar viktigare och mer prioriterade än de andra dagliga 59999 tankarna. Om hjärnan oftare återkommer till dessa tankar betyder det att de bearbetas och förfinas gång på gång. Det i sin tur gör att hjärnan med hjälp av din kontroll försöker i största möjliga mån att hitta lösningar och sätt att uppnå dessa mål. Sedan är det iscensettandet av tanken som ger resultat i slutänden. Ju mindre tid vi slösar på onödiga tankar ju mer tid har vi till att förverkliga oss själva.


Ber om ursäkt för att jag låter så nyfrälst och begaistrad så här mitt ur ingenting. Men boken inspirerarar.

Jag är inte 100% säker på vad jag vill med mitt liv. Jag vet vad jag INTE vill och det är ju en början. Att finna sitt inre kall känns fånigt, ouppnåeligt och lite klyschigt. Jag tror på att finner man sin passion är det allt man behöver i livet. Men HUR finner man det? Vad är mitt syfte i livet?

Jag känner mig så skadad av de målen som sätts upp av samhället. Karriär och rikedom i form av pengar samtidigt som man är vältränad, närvarade för vänner och familj och gärna volontärarbetande. Ja det lockar mig, men varför? För att det gör mig lycklig eller för att jag TROR att det gör mig lycklig? Det är en mall, en måttstock som vi fått inprentad under lång tid. Tänk om man kommer dit då, för att senare inse att det var någon annans dröm och inte ens egen.

Nej jag känner att jag måste ta steg ett på allvar så att jag inte slösar bort värdefull tid på saker som andra vill med mitt liv. Försöka hitta saker som får mig att må bra. Jag har köpt en bok som jag ska skriva ner drömmar och mål i.

Jag har några små mål redan, det här med träningen till exempel. Genom att dessutom nämna mina mål för er sätts en press, en positiv press so far, som gör att jag inte ger upp lika lätt om negativa tankar skulle uppstå. Jag vill ju inte misslyckas nu när ni vet vad jag satsar på.

Mycket av det jag läst känns så självklart och det är saker som jag redan vet men inte reflekterat över. Det irriterar mig lite.
Han skriver det som att det bara är att jobba mot sina mål. Mitt (och antagligen många andras) problem är att jag inte vet mitt livsmål, mitt "kall" ännu och då är egentligen alla andra råd oanvändbara. Kanske kommer de fram tydligare nu när jag ska försöka fokusera mitt sinne.




Kommentar:

Meningen med livet varierar faktiskt med tiden!
Som liten är lek o kompisar meningen med livet, senare växlar leken och kompisarna, senare ...................
Meningen med livet är att leva livet med mening.

Kram Karin

2014-05-12 @ 08:43:42
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: