the flipflop life

2014-03-15
08:34:07

The islandlife
Den här ön utanför cambodias kust är verkligen vacker. Minst sagt naturskön.

Alla går runt med solglasögon och utan skor. Den är full av restauranger och barer och guesthouses på den östra sidan men resten är oexploaterat. Det finns dåligt med vatten så duscha är inte så noga. Havet gör sitt. Man kan campa om man vill. Det gör inte jag. Jag sover i en övre bunkbed och det är helt okej. (Förutom att jag blev väckt av en råtta som kröp över mig i morse. Paniken. Paniken innan jag visste vad det var. Aldrig har jag tagit mig snabbare ur en säng. Jag hade somnat med ett halvätet pringles rör i famnen. Note to self: gör inte om.)

Alla hus här är rangliga trähak av mycket varierande standard. De ligger vägg i vägg i princip längs den kritvita stranden. De flesta har en balkong med utsikt över det fantastiska havet och på alla ställen så är det gratis öl mellan klockan 18 och 19. Atmosfären är mycket chill och precis som många andra öar så är .....röken tjock på de flesta ställena. Att hitta en hammock där man kan andas är ibland mission impossible.

Koh Rong bjuder på varierat utbud av aktiviteter. Man kan vandra i djungeln, snorkla, hänga i en hammock, åka på båttur, paddla kayak eller bara chilla i skuggan i en av alla barer.

Hammocklivet är min melodi. Men igår blev det inte så mycket chill som jag tänkte mig.

Klockan var strax efter tolv och jag hade just fått i mig lite lunch och satt och funderade på om jag skulle läsa lite eller ta en tupplur.

Jag hör höga skrik och ser några killar springa som galna med brandsläckare i högsta hugg. När de kommer närmare hör jag att de skriker fire FIRE FIIIIIRE.

Jag kommer på fötter och gör precis som alla andra: går i snabb takt för att försäkra mig om att det inte är mitt guesthouse som står i lågor. När jag ser att det är längre bort som röken bolmar sänker jag tempot och går med strömmen. Det är en skogsbrand. En stor skogsbrand. En från början kontrollerad planerad gräsbrand som gått över styr.

Jag känner mig ivägen och vet inte vad jag ska göra. Folk springer som yra höns med hinkar med vatten. Jag har ingen hink och blir stående utan att göra någonting i säker fem minuter. Tillslut hittar jag och en annan tjej en stor tunna som vi fyller till hälften och börjar konka. Det är så varmt. Röken bränner i halsen och ingen har skor. Elden är farligt nära den lokala skolan och det första huset i längan mot alla guesthouses.
Paniken smyger sig på. Då händer det där som man har hört om. Någon tar kommandot. Börjar gapa och ge order.
Make a line!! Faster!! Run! We need people here! More Water!!!!
Vi lyckas få fram en pump och med gemensamma krafter och hoppskrap får vi fram rör så att vi kan leda lite havsvatten upp på kullen samtidigt som langen går med allt från kastruller, dunkar, skålar och hinkar med vatten. Alla jobbar och springer. Ingen tänker på att deras fötter skärs upp eller att röken tränger ner i lungorna. Fokus ligger på att släcka innan det sprider sig mot husen. Vinden var inte på vår sida.
Men vårt samarbete gav tillslut resultat. Vi fick kontroll. I fem timmar slet vi i värmen. Vi var över 150 människor som hjälptes åt. Ingen så något. Vi langade vatten och sand. Mina muskler skakade och jag har rivsår och skärsår på hela benen och fötterna. Jag är bränd på ryggen och idag värker mina muskler som väntat. Men vi fick kontroll. Elden blev släckt.
Det var några skräckslagna timmar innan någon visste vad som skulle hända.

Blir så imponerad av människors förmåga att samarbeta i en krissituation. Hur några tar kommandot och styr upp och får andra att göra som de säger. Sida vid sida. Wow. Vi kan ibland.

Ingen blev allvarligt skadad och det var "bara" skog som brann ner. Det är en dag jag sent kommer glömma.

Idag har jag inte gjort många knop. Idag blir en chill dag. Som planerat. Hoppas jag.

Kommentar:
#1: Elin

Wow, coolt men läskigt. Skönt att allt gick bra iaf och att ingen skadades. Kan tänkta mig att det är en häftig upplevelse när alla lixom agerar tillsammans i en sån situation.

2014-03-15 @ 10:31:13
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: