the flipflop life

2014-03-05
04:49:33

sjukhus i cambodia



Det började med ett antal klantiga sparkar i stolar och sängar. Tån var öm och nageln inte riktigt där den skulle vara. Efter sista kicken, (den 26e feb) så var nageln till 99% lös och det vätskade rikligt från det öppna såret under. Det var svårt att hålla rent och jag kunde inte ha strumpor eller skor. Varje dag kom jag åt nageln, med täcket, när jag tog på mig byxor, på marknaden när det var fullt med folk osv. Så länge man inte rörde vid det så gjorde det inte ont.

1 mars kom jag till Cambodia och den 2mars var jag som bekant till Angkor Wat hela dagen. Lyckades stöta i tån i ett av templena i trängseln så hade rätt ont på kvällen. Försökte rengöra och gick till apoteket och fick nån vätska att hälla på. De sa att det bara var att vänta tills nageln växte och att allt eftersom klippa ner den. Jaha tänkte jag. Det kommer ju ta sin lilla tid så för att minska risken för att fastna klippte jag så långt ner jag vågade.

Sedan gick jag ut. Och dansade. I många timmar. Många timmar på ett dansgolv=många chanser att bli trampad på. Det blev jag såklart så fick många gånger under kvällen och morgonen höra: hörru jag tror du gjort illa din tå. No Shit sherlock var mitt svar. Det var blod över allt och nageln hade en mycket onaturlig vinkel. Ignorerade det och fortsatte dansa till soluppgången.

Dagen där på, den 3mars så insåg jag att jag nog måste gå till doktorn. Det var omöjligt att rensa såret efter kvällens eskapader.

Sagt och gjort liknar jag till närmsta sjukhus och visar min tå. Oj oj oj säger de och ber mig sitta ner.

De mäter mig och väger mig, tar puls och blodprov och skriver in mina uppgifter i nån databas.

Träffar en doktor som frågar om jag vill ta bort nageln. Jag undrar vilka alternativ jag har och det visar sig att det i princip är det enda.

15 minuter efter att jag anländer till sjukhuset ligger jag alltså på en operationsbrits och tittar livrädd på några posters i taket. De föreställer en kyckling och en slaktare med största kniven i världshistorien. Känns inte betryggande. De sprutar i bedövning och det känns som att hela tån ska spricka för att den blir så fylld med vätska. Det gjorde svinont. Jag svettades mer under den här tiden än när jag körde halvvasan. Ca 3 sekunder senare har jag ingen känsel alls och de plockar enkelt bort nageln och lindar om tån. Jag vågade inte titta hur det såg ut. Såg bara massa blod som rann längs med foten.

Så var det klart. Jag betalade $50 för ingrepp och medicin och för ett återbesök som jag ska göra imorgon. Nu gör det inte ont alls men jag vet inte hur det ser ut eftersom tån är inne i paketet fortfarande.

Mitt största problem nu är att tuk tuk förarna om möjligt är ännu mera på och vill köra mig till diverse ställen eftersom jag uppenbarligen inte kan gå. Man kan bli galen för mindre.

Kommentarer:
#1: Viktoria

Men herregud! Aj! Var försiktig!

Svar: Jag är alltid försiktig! Kram <3
Marielle

2014-03-05 @ 08:05:24
#2: Mormor

Men vilken tur att du gick till sjukhuset,sköt om dig och stortån
Kram
Mormor

Svar: Ja det var bra att jag gjorde det tillslut :) kram!
Marielle

2014-03-05 @ 09:44:28
#3: Anna

Jesus! Lol på postern med kyckling o slaktare xD hoppas tån läker! Massa kramar från oss <3

Svar: Haha jag vet, de har en annan typ av humor här .p krAaaam
Marielle

2014-03-05 @ 10:55:19
#4: Bea

Bara jobbigt att naglarna inte växer ut igen om man tagit bort dem helt :-(

Svar: Jag har hopp, läkaren sa att den skulle komma så småningom :) tänkr inte sluta hoppas :p
Marielle

2014-03-05 @ 16:01:33
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: