the flipflop life

2014-01-15
03:07:00

Busstur - precis så som den brukar gå till
Igår lämnade jag Yangon. Var på dagen en liten tur till Inya Lake. Där Aung San Suu Kyis hus ligger. Såg ett hus, men vet ju inte om det var hennes eller inte. Inte så att de skyltat med det direkt. Annars var det inte mycket att se. En smutsig insjö och lite blommor.
 
Vid 18 tiden tog jag den där lokalbussen. Det var sjukt trevligt. Alla är så himla hjälpsamma. Sötaste kvinnan som sålde finbussbiljetten till mig märkte nog att jag var osäker på vart bussen skullle gå ifrån så när jag kommer ut från mitt hostel vid 17.50 så säger hon: Helloooo miss, me wait for youuuu. Hon tar min hand och knatar iväg med mig. Jag såg henne när jag kom till mitt hostel vid 16.30, så hon har väntat länge på mig. 
 
När vi kommer till bussen så pratar hon med chaffisen och jag får en SITTPLATS. halleluujah! Det är helt knökat på bussen. Precis som jag trodde. En buss gjord för 40, tar minst 70 och så några till. Fantastiskt. Jag var den enda vita och fick många blickar och smil. De undrade nog varför jag inte tog taxi.....

Väl framme vid stationen finns det väl cirka exakt 3000 olika bussbolag. Men det var många som gladeligen hjälpte mig att hitta. Tur är väl det för det var mörkt och det tog väl lite mer än 10 minuter att gå. 
Åt middag tillsammans med en burmesisk försäljare som gärna ville bättra på sin engelska. Det var mycket trevligt och jag var mycket välkommen till hans familj i norra Burma. Han kunde dock inte följa med för han går på universitet i Yangon. Men tack och bock för erbjudandet sa jag! Fick emailadress och telefonnummer men tror tyvärr inte att jag kommer åka dit.

Den fina finbussen var precis som jag väntat mig. Svinkall, högljudd och gott om plats. Fick trots detta några timmars sömn och är nu framme på mitt hostel i Mandalay. Åkte motorcykel hit från buss stationen och han var som körde var även guide. Så imorgon ska jag åka på en tur runt om Mandalay på hans lilla moped. Det blir spännande. 05.15 ska han hämta upp mig. 
 
Här är en bild från imorse motorcykelturen imorse. Det bådar gott det här. Ska komma ihåg att ladda kamerabatteriet.
 
 
 
 
 
Taggar: Myanmar, asien 2014, burma, resa, travel;

Kommentarer:
#1: Sandra

Vilken tjusig bild!

Låter som riktig underbara människor :) måste kännas konstigt att de vill hjälpa till utan baktankar. Jag skulle vara misstänksam hela tiden... :D


Svar: Ja det är mycket konstigt och svårt att inte vara misstänksam och på sin vakt. Men jag tänker att människor är snälla i grunden. Man måste lita på dem och ta chansen. De vill så gärna visa sig själva och sitt land. Och här är många buddister vilket också gör det lättare att tro på vad de säger, (konstigt nog.)
Marielle

2014-01-15 @ 07:42:27
#2: kajsa

Herregud vad vackert! Och vilken gullig tant som tog dig i handen och visade vägen!! Här hemma har det snöat massor i natt, struntar i skolan tar en dag och åker upp till skidspåren:) jättekul att följa din resa, man kan liksom låtsas att man är med:) kramar!

Svar: Ja det är helt galet fint här!! Svimmar lite av både naturskönhet och människors vänlighet. Det är verkligen fantastsikt! Härligt med snö också, det saknar jag ibland. Speciellt när jag ser bilder från skidspåren!
Marielle

2014-01-15 @ 08:38:06

Vilken härlig resa jag får vara med på i dina bilder, är Erik med ännu eller var tog han vägen?

Kram

Svar: Åh va roligt att du tycker det! Erik har rest till Bagan, dit ska jag åka med nattbuss imorgon, så kanske möts vi där igen om han inte redan rest vidare :)
Marielle

2014-01-15 @ 09:41:33
#4: Elias

Gött att du tar för dig av livet och upplever saker genom att resa till häftiga platser, jävligt kul och inspirerande att läsa! Så fortsätt skriva Marielle :) MVH Elias (kompisen till Sofia Blixt om du kommer ihåg :p)

Svar: Va kul att du är inne och läser och tack så mycket! Klart jag minns dig, haha ;) Jag ska fortsätta skriva så mycket det går. Extra roligt ju när man vet att någon uppskattar det. Tack igen!
Marielle

2014-01-15 @ 15:34:24
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: