the flipflop life

2014-02-22
05:57:00

Diving sucks....
....you into a different world.
 
WOWOWOWOWOWOW. Alltså den senaste veckan kan ju vara en av de bästa i mitt liv. Känner mig euroforisk och svävar lite på moln. Är inne i min dykarrytm och mår sjukt bra. 
 
Hoppade på Sea World 1 vid ca kl 08 på morgonen den 16e februari. Hälsade på alla de andra gästerna och frågade de vanliga frågorna.
  • Where are you from?
  • How long are you travelling for?
  • Where have you been?
  • Where are you going?
  • Have you been diving a lot?
  • What is your name by the way?
Det var fyra Schweizare (de kände varann sedan förr, i 30års åldern), två Amerikanskor (väninnor över 65 båda två), en tysk (45 år), en Österrikare(45+) och ett Österrikiskt par (30år), en Myanmarkvinna (40år) och så jag.  Med på båten var också Richard (69), en amerikanare som gjorde sin DMT (antagligen äldst i världen med att göra det haha) och har varit med på båten många gånger förr och en man som heter Gert (65+), också från Österrike, som varit med på båten i över 10 år vilket gör att han var mer en del av The Crew än som gäst. 
Olliver (39 år)och Anssi (25 år) var de två instruktörerna, Olli från Österrike och Anssi från Finland. Sedan var det kaptenen, kokerskan och fyra båtkillar från Myanmar som fixade allt som behövde fixas.
 
Totalt 22 personer på båten.
 
Som ni ser så var majoriteten tysktalande och äldre. Det blev jag och Anssi som gaddade ihop oss,de unga scandinaverna mot resten. Vi lyckades ganska bra måste jag säga.
 
Jag fick en egen hytt, med våningssäng på upper deck. Sjukt fin utsikt från mitt fönster och en hammock precis utanför. Dessutom bara ett par meter till "the common area" där mat och dryck serverades oftare än det behövdes. Sjukt god mat och vädligt varierat. Lagad mat 4 gånger om dagen, två-tre alternativ per gång, inte en enda gång likt en annan måltid. Sedan om man mot all förmodan skulle vara mer hungrig så fanns det alltid frukt, toast, crackers och öl att tillgå mellan serveringarna. Allt inkluderat i priset. Eller ja öl kostade lite extra. 
 
Servicen på båten var extraordinär. Allt man behövde ordnade de. De gjorde verkligen allt för att alla skulle ha de bra och trivas. Vänligare och gladare crew får man leta länge efter. 
 
När det gällde dykningen behövde man inte göra något mer än att hoppa i vattnet i princip. De satte upp utrustningen, satte på ens luft och kollade att allting fungerade. De hjälpte en på med våtdräkten, zippade upp en, och klädde på en BCDn. De satte på en fenorna och om man ville så spottade de i ens mask. Okej, det där sista var en överdrift men hade jag frågat hade de garanterat gjort det!
 
Sedan hoppade man i vattnet och gjorde sitt dyk. När man kom upp hjälpde de en av med all utrustning, och sedan fixade de resten, rensade allt från saltvatten, lindade ihop linan från ens säkerhetskorv, och satte iordning allt tills det var dags för nästa dyk.
 
Fantastiskt va. Vilken grej. Och allt med ett leende. Och ett ännu större leende när man sa tack och visade sin uppskattning ( Det var inte alla som gjorde, vissa verkade ta det för givet. Jag var sjukt imponerad och tacksam)
 
Och vilka dyk sen då!!
Fick se allt och lite till. Högklassiga orörda rev, koraller och anemoner mer färgglada och större än jag någonsin sett. Fiskar, krabbor, nudis och andra coola grejer. Framför allt. Resans absoluta höjdpunkter. WHALESHARKS och MANTARAYS.
 
Wow alltså. När vi kom till en divesite som heter Fan Forest Pinnacle så hör vi bara kaptenen ropa WHALESHAAAARK och jag är redan på taket så jag ser dem och de kommer nära nära båten, upp till ytan och cirkulerar runt oss. Jag är helt i extas och håller nästan på att ramla ner från taket i allt rabalder. Vi hade just kommit upp från ett annat dyk så vi var tvunga att vänta två timmar innan vi kunde gå ner igen. Det var långa två timmar kan jag lova. Tillslut kom vi ner och OH MY GOD. Vilka magnifika djur. Fantastiskt. De kom galet nära och wow. Tre stycken var de. Två mindre, "bara" ca 7 meter, och en stor, kanske 10-12 meter. Massa småfiskar som sög sig fast vid dem och drog nytta av deras styrka. Vi såg inte mycket alls av den här divesiten. Vi stannade vid 10-15 meters djup och bara hängde där och kollade in spektaklet. Det var helt otroligt! 
 
När vi sedan på dag 4 kom till Black Rock, den divesite som sägs vara den allra bästa, var vi alla hoppfulla. Vi skulle göra fyra dyk där och vad alla vill se var mantas. Första dyket gick vi djupt, 38 meter. Såg några enorma stingrockor, och två eaglerays men inga mantas. Visibilityn var bra och det var ett grymt dyk men inga mantas. Så när vi gick ner en andra gång och fick se dem efter ca 30 minuter stannade världen. Vilka magnifika djur. Så majestätiska. Flyger fram genom vattnet med en ofattbar styrka. Strömmarna verkar inte påverka dem ett dyft. Två stycken såg vi. De kom mot oss, vände, kom tillbaka i kanske 10 minuter och alltså ja. Enorma djur. Den här uppskattade vi att vara ca 5-6 meter mellan vingspetsarna. CRAZY.
 
Tyvärr såg vi dem bara det dyket men det var helt fantastiskt. Bästa safteystoppet ever eftersom mantan var förvånansvärt nära ytan. Vi kunde se dem från 5 meters djup, på avstånd såklart. 
 
Vi såg också leopardshark, Ornated Ghost Pipe fish, EN sköldpadda(!!!??!), en stor Frogfish och 100tals med lionfish, scorpionfish och morayeels. Helt fantastiska dagar.
 
Totalt gjorde vi 19 dyk varav 3-4 stycken var lite sämre pga starka strömmar och dålig viz. Men resten WOW. OCh ovanför ytan var det sådär ljuvligt vackert att man tror att man ska spricka när man ser det. Vi besökte två öar, en med ett resort på och en naturell. Båda var galet fina. 
 
Det var så bra på den här resan att jag bestämde mig idag för att åka med på en till, fast till Surin Islands. Så imorgon bär det av igen, 3 nätter. Det blir spännande minsann. 
 
Jag kopierade några bilder från the Sviss guys så ska se om jag kan lyckas ladda upp några och visa er några promille av denna vackra värld.
 
Till att börja med kommer två bilder från Pyone (Myanmarkvinnan)
Visar photo.JPG
 
Visar photo.JPG
Nästan hela gänget i BeerGarden efter resan. Anssi, Jag, Gert, Britta, Stefan, Michel, André, Simon, The Twin, Heather, Mary, Richard, Chris, Olli and Pyone. AungAung taking the picture and Wolker was still on the boat togheter with the rest of the Crew. Haha skrev just den sista meningen utan att tänka. Min hjärna är inställd på engelska och det går lixom per automatik nu. Har ibland svårt att hitta de rätta svenska orden..... Dags att komma hem snart eller?
 
 
 
Taggar: Myanmar, asien 2014, burma, dykning, resa, travel;

Kommentar:
#1: Viktoria

Simma lugnt!

Svar: Det lovar jag! Jag gjorde det!
Marielle

2014-02-26 @ 19:04:27
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: